آی تی رسا ن ایران

ساخت وبلاگ

بیگ بنگ: با گذشت زمان به موعد سفر تاریخی انسان به مریخ نزدیک تر می شویم. حالا این پرسش مطرح می شود که تحقق چنین سفری در گروی چه فاکتورهای مهمی است؟ مطالعات زیادی در خصوص مریخ و رسیدن به این سیاره انجام شده است. نه تنها ناسا بلکه شرکتهای خصوصی دیگری نظیر اسپیس ایکس در نظر دارند تا نخستین گروه از انسانها را طی دو تا سه دهه آینده راهی مریخ کنند.

Mars_extended_stayسال گذشته گروهی از دانشمندان که مریخ را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داده اند نزدیک به ۵۰ مکان مناسب جهت فرود فضاپیمای حامل انسانها بر روی این سیاره را شناسایی کردند. این نقاط از جهات گوناگون برای حضور نخستین گروه از انسانها بر روی این سیاره مرموز مناسب تشخیص داده شده اند. مطالعاتی که توسط ناسا انجام شده نشان می دهد که نقاط نهایی که به عنوان محل فرود بر روی مریخ در نظر گرفته می شود باید به گونه ای باشد که امکان انجام عملیاتهای مختلف بر روی آنها وجود داشته باشد.

اما از آن مهمتر منابع طبیعی است که باید در این نقاط وجود داشته باشد تا ساکنان آینده مریخ به راحتی بتوانند از آن برای تثبیت حضور خود در این سیاره استفاده کنند. در پروژه سفر به مریخ مهمتر از هر چیز منابع طبیعی است که باید نقاط فرود وجود داشته باشد تا ساکنان آینده مریخ به راحتی بتوانند از آن برای تثبیت حضور خود در این سیاره استفاده کنند.

سال گذشته محققان 50 مکان مناسب جهت فرود فضاپیمای حامل انسانها بر روی سیاره سرخ را شناسایی کردند.

سال گذشته محققان ۵۰ مکان مناسب جهت فرود فضاپیمای حامل انسانها بر روی سیاره سرخ را شناسایی کردند.

تاکنون مدارگرد شناسایی مریخ موسوم به MRO که به پیشرفته ترین تجهیزات رصدی و تصویربرداری مجهز است اطلاعات ارزشمندی درباره این سیاره در اختیار دانشمندان قرار داده است اما حالا به نظر می رسد که برای فرود بی خطر انسانها بر روی مریخ نیاز به بررسیهای دقیق تری است که این به معنای لزوم پرتاب نسل بعدی کاوشگرها به سوی مریخ است.

بسیاری از کارشناسان داخل و خارج ناسا امیدوارند که این آژانس فضانوردی بتواند مدارگرد چند منظوره ای را به سوی مریخ پرتاب کند. این کاوشگر به لطف بهره مندی از پیشرفته ترین تجهیزات راداری به دانشمندان کمک می کند تا بهترین مکانهایی را در مریخ مورد بررسی قرار دهد که منابع طبیعی مورد نیاز انسانها پس از ورود به این سیاره را در خود داشته باشند. ناسا اعلام کرده که اگر پروژه این مدارگرد نهایی شود پرتاب آن در اوایل سال ۲۰۲۲ صورت خواهد گرفت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space

مترجم: مهدی پیرگزی/سیناپرس

انسان به فکر ِ منابع طبیعی مریخ!, ۴٫۸ out of 5 based on 4 ratings

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام ‘سایت علمی بیگ بنگ’ و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 201 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 20:46


به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وحید احمدی در حاشیه یکصد و چهل و یکمین جلسه کمیسیون شورای عتف ، آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری را از موضوعات مطرح شده در این جلسه ذکر کرد و گفت :اخیرا آیین نامه شرح وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) ابلاغ شده و بر اساس آن به طور صریح پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور بر عهده این شورا گذاشته شده است.
وی با اشاره به تصویب شرح وظایف شورای عالی عتف پس از ۱۰ سال، افزود: تصویب شیوه نامه‌ فرآیند ارائه، انتخاب و تصویب طرح‌های کلان ملی و نحوه نظارت بر آنها از جمله وظایف این شورا است، ضمن آن که بودجه لازم برای اجرای آن همه ساله ذیل ردیفی مستقل پیش بینی خواهد شد.
احمدی با بیان این که پیش‌نویس آیین نامه اجرایی پایش و ارزیابی علم و فناوری کشور در دست تدوین است، اضافه کرد: در جلسه آتی کمیسیون شورای عتف پیش نویس این آیین نامه در دستور کار این شورا قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر این که در این آیین نامه اجرایی شاخص‌های توسعه علم و فناوری تعیین شده است، ادامه داد: در حال حاضر بخش‌های مختلفی در کشور اقدام به ارائه آمار و رتبه‌های علم و فناوری کشور می‌کنند و در این آیین نامه اجرایی به طور مشخص شاخص‌های توسعه علم و فناوری تعیین شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، انتقال فناوری و نظام انتقال و بومی سازی فناوری را از وظایف شورای عتف در آیین نامه شرح وظایف این شورا ذکر کرد و یادآور شد: پیوست فناوری یکی از دغدغه‌های دولت در پساتحریم است؛ چرا که اگر قرار باشد همانند قبل عمل کنیم و دستگاه‌های اجرایی بدون همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ملزم به انتقال فناوری نشوند، چرخه معیوب گذشته تکرار خواهد شد.
احمدی موضوع پیوست فناوری را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون وظیفه انتقال فناوری بر عهده شورای عتف گذاشته شده است و بر این اساس کمیسیون‌های این شورا در این زمینه اقدام خواهند کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که به زودی با همکاری شورای عتف و ستاد نقشه جامع علمی کشور جنبه‌های قانونی پیوست فناوری عملیاتی شود.
این مقام وزارت علوم، بررسی اصلاحات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر موضوعات مطرح نام برد و اظهار کرد: هیئت وزیران در جلسه اول اردیبهشت ماه سال جاری به پیشنهاد وزارت علوم و به استناد تبصره یک ماده ۴ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم را تصویب کرد.
احمدی با اشاره به جزئیات این پیشنهاد توضیح داد: بنا به پیشنهاد وزارت علوم و به استناد ماده ۱۳ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اصلاحاتی بر روی آیین نامه اجرایی این قانون مطرح کردیم.
وی یکی از این اصلاحات را معافیت‌های مالیاتی دانست و ادامه داد: بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری از معافیت‌های مالیاتی برخوردار هستند و در اصلاحات وزارت علوم، مناطق ویژه علم و فناوری نیز مشمول این معافیت خواهند شد و بر اساس این مصوبه در ماده ۲۸ آیین نامه اجرایی این قانون، در کنار واژه پارک‌های علم و فناوری، مناطق ویژه علم و فناوری ذکر شده است.
احمدی نظارت برعملکرد کارگروه صدور مجوز به شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر اصلاحات پیشنهادی وزارت علوم نام برد و یادآور شد: بر این اساس نظارت بر کارگروه صدور مجوز به شرکت‌های دانش بنیان بر عهده شورای عتف گذاشته شد که آیین نامه نحوه نظارت نیز از سوی دبیرخانه این شورا تدوین خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، مروری بر شرح تفصیلی وظایف و اختیارات شورای عتف را از موضوعات پیش از دستور این جلسه نام برد و گفت: شرح وظایف و اختیارات شورای عالی عتف از سوی هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد که بر اساس آن شورای عتف ذیل وزارت علوم تشکیل شده و دبیرخانه آن نیز بر اساس قانون در این وزارتخانه شکل گرفته است.
وی در این باره توضیح داد: شرح وظایف این شورا از ۱۰ سال قبل در دولت گذشته تدوین شده و به امضای رییس جمهور وقت رسیده بود؛ ولی در هیئت دولت به تصویب نرسیده بود که این امر موجب بروز مشکلاتی برای این شورا شده بود، از این رو از دو سال قبل مطرح کردیم و در نهایت با حضور معاونت حقوقی رییس جمهور اختلافات موجود در این زمینه رفع شد و در هیئت دولت به تصویب رسید.
احمدی با اشاره به وظایف این شورا، خاطر نشان کرد: در بخش سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان، تعیین نظام سیاستگذاری علم و فناوری و نوآوری و تعیین محورهای پژوهش‌های راهبردی و ملی مورد نیاز بر مبنای رویکرد آینده پژوهی در چارچوب اسناد بالادستی و تعیین راهبردها و برنامه‌های کلان توسعه در حوزه‌های علوم، تحقیقات و فناوری در چارچوب سند چشم انداز و بالادستی از جمله وظایف این شورا تعیین شده است.
وی تعیین اولویت‌های ملی و طرح‌های بلند مدت سرمایه گذاری در بخش‌های علوم، تحقیقات و فناوری به منظور هماهنگی و همسویی با اسناد بالادستی کشور و نیازهای اعلامی دستگاه‎ها را از دیگر وظایف شورای عالی عتف دانست و یادآور شد: علاوه بر آن تعیین سیاست‌های تجاری سازی و کاربست دستاوردهای پژوهشی، انتقال و اشاعه فناوری در کشور و تعیین سهم هر دستگاه بر پایه تقسیم کار ملی با رویکرد تحقیق و توسعه پایدار نیز بر عهده این شورا است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تعیین سیاست‌های اجرایی توسعه همکاری‌های بین المللی و جذب منابع خارجی در زمینه‌های آموزش علوم، تحقیقات و فناوری، تعییین سیاست‌های لازم به منظور تقویت حوزه علوم، تحقیقات و فناوری نظام برنامه ریزی منطقه‌ای، استانی و مناطق ویژه علم و فناوری در آن حوزه، تدوین و تصویب شیوه نامه‌ فرآیند ارائه، انتخاب و تصویب طرح‌های کلان ملی و نحوه نظارت بر آنها را از دیگر وظایف این شورا ذکر کرد.
احمدی با اشاره به وظایف شورای عتف در بخش حمایت و تامین منابع حوزه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: تعیین منابع مالی مورد نیاز، تعیین سیاست‌های توزیع منابع عمومی و اعتبارات دولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و تعیین برنامه‌ها و سازوکارهای لازم برای تامین و استفاده از منابع جدید مالی با رعایت قوانین و مقررات مربوط از وظایف این شورا تعیین شده است.
وی افزود: بر اساس این مصوبه بودجه لازم برای اجرای وظایف مندرج در این تصویب نامه همه ساله در بودجه سنواتی وزارت علوم ذیل ردیفی مستقل در لایحه بودجه کل کشور پیش بینی خواهد شد.
علمی **۱۳۵۴**۱۴۲۹

انتهای پیام /*

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 194 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:45


سید مهدی میرطاهری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگارعلمی ایرنا، با اشاره به مشکلاتی که نخبگان کشوردر فرایند ثبت اختراع پیش رو دارند، گفت: از آنجا که در حال حاضر اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی زیر نظر سازمان ثبت و اسناد کشور بعنوان مرجع رسمی ثبت اختراع در کشور محسوب می شود، این سازمان از دانش فنی و تخصص لازم برای این کار برخوردار نیست.
وی با تاکید براینکه، ثبت اختراع باید در یک سازمان فنی و مهندسی واجد شرایط لازم انجام شود، گفت: سازمان ثبت واسناد کشور به جهت اینکه نگاه حقوقی به مسائل دارند، اشراف کمتری به موضوعات فنی و تخصصی مسائل مربوط به ثبت اختراعات دارند.
میرطاهری با تاکید براینکه یک ایده، طرح و اختراع باید جدید و نمونه مشابه نداشته باشد، افزود:عدم بررسی صحیح برخی طرح ها یا احیانا کپی بودن طرح از کار دیگری و تشخیص ندادن این موضوع از جمله مشکلات فعلی موجود در فرایند ثبت اختراع از سوی سازمان ثبت و اسناد کشور عنوان کرد.
وی ادامه داد: بعضا به دلیل مشکلات موجود یک طرحی به دلیل بورکراسی موجود به سرقت رفته و سر از خارج از کشور درآورده است یا اینکه یک طرحی از جایی کپی برداری شده و به دلیل عدم بررسی کارشناسی بعنوان اختراع ثبت می شود.
مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته مرکز ملی مالکیت های فکری با همراهی شبکه ای از کارگزاران و ارزیابان خصوصی طرح ها و ایده های مبتکران را بررسی می کنند.
به گفته این مقام مسئول، توجه صحیح به موضوع مالکیت معنوی و ثبت اختراع ضمن اینکه چرخه تولید علم و فناوری را شتاب خواهد بخشید، از خروج نخبگان کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.
میرطاهری در عین حال ادامه داد: البته در حالت طبیعی فردی که ایده، اختراع و برند خود را بصورت کتبی به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی زیر نظر سازمان ثبت و اسناد کشور اظهار می کند از آن ساعت به بعد این اظهار نامه شماره و تاریخ خورده و حقوق صاحب طرح محفوظ است و پس از آن فرایند کارشناسی خود را طی می کند.
مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر طرح ارائه شده از سوی فرد نخبه از شرایط لازم برخوردار باشد، بعنوان اختراع ثبت و در غیراینصورت برگشت خورده و اخطاریه رفع نقص برای طرح صادر می شود که صاحب طرح باید مستندات خود را بصورت کامل ارائه و از ایده خود دفاع کند.
وی در عین حال گفت: بر اساس لایحه مالکیت صنعتی که از سوی دولت با امضاء رئیس جمهور و چهار وزیر به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و در کمیسیون مربوطه در مجلس نیز به تصویب رسیده است، باید شرح وظایف و اختیارات سازمان ثبت و اسناد کشور در مجموعه حقوق مالکیت صنعتی که حقوق مخترعین نیز یکی از آنها محسوب می شود از این سازمان جدا و به وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان یک مجموعه تخصصی و فنی منتقل شود.
میرطاهری با تاکید براینکه، نظام ثبت اختراع در کشورمان هم اکنون تنها خود را مجری ثبت اختراع می داند و از هیچگونه ارتباطی با حوزه علم و فناوری کشور برخوردار نیست، اضافه کرد: این در حالی است که این نظام در کشورهای پیشرفته با سیاست گذاران حوزه صنعت و تجارت رابطه تنگاتنگ برقرار کرده است.
وی در ادامه به نخبگان و کسانی که در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان فعالیت می کنند خواست برند محصول خود را بصورت بین المللی ثبت کنند در غیر اینصورت از روی نام و نشان آن کپی برداری خواهد شد و در صورت سرقت طرح به لحاظ حقوقی و قضائی نیز نمی توانند در بازارهای جهانی حضور یابند.
۱۸۳۶**۱۴۴۰

انتهای پیام /*

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 184 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:45

برنامه‌های پیام‌رسان محبوب، تهدیدی برای سازمان‌ها

کد خبر :38261

امروزه دارندگان گوشی‌های تلفن همراه از برنامه‌‌های پیام‎رسان برای کارهایی مثل ارسال عکس‌های سلفی، بوت‌های دستوری برای سفارش غذا و صحبت با همکارانشان استفاده می‌کنند.

آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) , گاهی به‎طور همزمان و گاهی با استفاده از یک برنامه مشابه. از برنامه‌های پیام‎رسان مثل واتس‎آپ، پیام‎رسان فیس‎بوک، اسکایپ یا تلگرام برای کار، بازی یا هرچیز دیگری استفاده می‌شود.
با اینکه این برنامه‌های پیام‎رسان عملاً به برنامه‌ای برای برقراری ارتباط تبدیل شده‌اند، امّا متخصصان فناوری اطلاعات نیز دلایل خوبی برای نگرانی در این مورد دارند.

کری ووس، معاون و رهبر تیم تحقیقاتی Forrester گفت: «کارکنان برای انجام بهتر کارشان باید از این ابزارهای پیام‎رسان استفاده کنند زمانی‎که برنامه‌ی معرفی شده توسط شرکت بسیار دردسرساز باشد. وظیفه‌ی اصلی سازمان IT باید این باشد که به کارکنانش کمک کند تا فعال و سازنده باشند و اگر آن‌ها نتوانند ابزاری پیشنهاد دهند که کارکنان از آن برای انجام کارشان استفاده کنند، آن‌ها به استفاده پنهانی از پیام‎رسان‎ها روی می آورند.»

برنامه‌های پیام‎رسان ارزش کاری واقعی را ارائه می‌دهند، اما…
آدام پرست رهبر تیم تحقیقاتی Gartner می‌گوید کارکنان در حال حاضر به طور گسترده‌ای از برنامه‌های پیام‎رسان استفاده می‌کنند چرا که استفاده از این ابزارهای متداول آسان و موثر است. او گفت: «گوشی‌های همراه ما مطابق با نیازهای ما هستند، چه با آن‌ها موافق باشیم چه مخالف. برنامه‌های پیام رسانی که در حال حاضر همه جا موجود هستند، طبیعی‌تر است که نیازهای شخصی و حرفه‌ای افراد را تامین کنند».
طبق گفته Preset، سازمان‌ها باید برنامه‌های پیام‎رسان را بررسی کنند و نگاهی به موضع استفاده‌ی قابل قبول از چنین برنامه‌هایی برای ارتباط غیرضروروی و غیرمحرمانه داخلی و خارجی داشته باشند. «ممنوعیت کامل برنامه‌ها بدون شناخت آن‌ها منجر به استفاده پنهانی می‌شود».

طبق گفته رائول کاستانون مارتینز، تحلیل گر ارشد در تیم تحقیقاتی ۴۵۱، از برنامه‌های پیام‎رسان مانند واتس‎آپ در سازمان‌ IT استفاده می‌شود، اما این بدین معنی نیست که همه برنامه‌های پیام‎رسان برای استفاده همه مشاغل مناسب هستند. او گفت: « برنامه‌های پیام‎رسان این فایده را دارد که کاربران با رابط کاربری آن آشنا هستند، اما در غیر اینصورت در موقعیتی مشابه با دیگر برنامه‌های پیام‎رسان سازمان قرار می‌گیرند. به نظر من برنامه‌های پیام‎رسان راه‎یافته به سازمان‌ها نسبت به برنامه‌های سازمانی مثل Slack و HipCHat برتری چشم گیری ندارند».
کاستانون می‌گوید که کارکنان شرکت می‌توانند از ابزاری مثل Slack برای برقراری ارتباط با همکارانشان استفاده کنند که استفاده از آن‌ به آسانی استفاده از برنامه پیام‎رسان مثل فیس‎بوک برای صحبت با دوستان است. او گفت: «مسئله این نیست که کارکنان چه برنامه‎ای استفاده کنند بلکه مسئله این است که با این برنامه چه کاری می‌توانند بکنند. ممنوع کردن برنامه‌های پیام‎رسان فقط این پیام را می‌رساند که سازمان روش‌های امنیتی خوبی ندارد».
اگر متخصصان IT به درستی امنیت سازمانشان را برقرار کنند دیگر نگران این نیستند که کارکنانشان از چه برنامه‌ای و به چه دلیلی استفاده می‌کنند. کاستانون گفت: «اگر بخش IT زمان بسیاری صرف نظارت بر استفاده مشتریان از برنامه‌های پیام‎رسان کند، نشان دهنده این است که کارکنان دیگر وقتی برای انجام کارهای دیگر نخواهند داشت که امنیت شرکت را تحت تأثیر قرار دهد».
Preset پیشنهاد داد که سازمان‌ها راهکاری برای استفاده از چنین برنامه‌هایی به کار گیرند. برای مثال برنامه‌های پیام‎رسان می‌تواند وظایف هر روزه‌ای مثل تنظیم قرار ملاقات‌ها یا ارتباط با همکاران را کنترل کنند. اما اگر درباره سازمان و اطلاعات مشتریان چیزی بگویند باید در این مورد پاسخگو باشند.

دیدگاه سازمان IT به برنامه‌های پیام‎رسان باید استراتژیک و صریح باشد!
بسیاری از برنامه‌های پیام‎رسان سازمانی برای محافظت از منافع مرکزی سازمان طراحی شده‌اند. رایج‎ترین ویژگی‌های مدیریتی چنین برنامه‌هایی شامل کنترل‌های مدیریتی، هماهنگی با خدمات اطلاعات، بازرسی، ابزارهای رمزنگاری، آرشیو و اجرای روش امنیتی است.
بر اساس گفته Preset، برخی شرکت‌ها همچنین از شرکت‌های ارائه‎دهنده برنامه‌های پیام‎رسان می‌خواهند قراردادی ببندند که به موقع از آن‌ها حمایت کنند. Preset گفت: «شرایط بسیاری از این برنامه‌های پیام‎رسان به گونه‌ای نیست که کمکی به سازمان بکنند یا از آن‌ها حمایت کنند. با این برنامه‌ها حتی اگر کارکنان پیامی مربوط به شغلشان بفرستند، کارفرما جزئیات پیام را نخواهد فهمید».
آنوراگ لال رئیس و بنیان‎گذار شرکت‌های Infinite Convergence solutions که یک شرکت ارائه‎دهنده برنامه پیام‎رسانی سازمانی است گفت که استفاده کنترل‎نشده از برنامه‌های پیام‎رسان در سازمان موجب ایجاد حفره‌ی امنیتی بزرگی در آن سازمان می‌شود. اگرچه شرکت‌ها نباید تا زمانی که یک جایگزین ارزشمند و قابل اعتماد نیافته‌اند، استفاده از هرگونه برنامه‌ی خاصی را ممنوع کند.

تاریخ و زمان انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۱۶:۵۷:۴۹   بدون نظر

انتهای خبر

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 150 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:22

ترمیم یک ضعف امنیتی حیاتی در ضدویروس Symantec

کد خبر :38264

روز دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه، شرکت ضدویروس Symantec یک ضعف امنیتی حیاتی را در بخش موتور ضدویروس محصولات خود ترمیم کرد.

آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) , آسیب پذیری ترمیم شده یک اشکال “سرریز حافظه” (Buffer Overflow) است که می توان از طریق فایل های با “سرآیند” (Header) دستکاری شده از آن سوءاستفاده کرد.

به گفته کاشف این ضعف امنیتی که یک محقق شرکت گوگل است مهاجم می تواند با ارسال یک ایمیل با پیوست فایل “بهره جو” (Exploit) یا با هدایت کاربر به یک سایت حاوی بهره جو از راه دور اقدام به اجرای کد مورد نظر خود کند.

نکته قابل توجه در خصوص این ضعف امنیتی این که برای سوءاستفاده از آن نیازی به اجرا شدن فایل بهره جو توسط کاربر نیست؛ چرا که موتور ضدویروس [آسیب پذیر] از طریق یک راه انداز تمامی عملیات های نوشته شدن و خوانده شدن فایل ها را بر روی حافظه پایش می کند.

همچنین مهاجم می تواند کد بهره جو را در قالب هر پسوندی به شرط آنکه در سرآیند فایل، نوع آن ASPack معرفی شده باشد به قربانی ارسال کند.

بدتر از همه اینکه موتور ضدویروس Symantec این نوع فایل ها را در درون “هسته” (Keel) سیستم عامل باز می کند که بالاترین سطح دسترسی بر روی سیستم عامل محسوب می شود. این بدان معناست که سوءاستفاده موفقیت آمیز از آن می تواند منجر به تسخیر شدن کل سیستم توسط مهاجم شود.

شرکت Symantec ضعف امنیتی مذکور را در نسخه ۲۰۱۵۱٫۱٫۱٫۴ Symantec Anti-Virus Engine ترمیم کرده است. با توجه به استفاده از Anti-Virus Engine در بسیاری از محصولات شرکت Symantec بر روی تمامی بسترها (Windows،وLinux،وMac و Unix) به کاربران محصولات این شرکت توصیه می شود در اولین فرصت از به روز بودن محصول خود اطمینان حاصل کنند.

شرکت Symantec درجه اهمیت این ضعف امنیتی را ۹/۱ از ۱۰ اعلام کرده است.

جزییات بیشتر در خصوص این ضعف امنیتی و اصلاحیه عرضه شده از اینجا قابل دریافت است.

shabakeh

تاریخ و زمان انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۱۷:۰۰:۳۶   بدون نظر

انتهای خبر

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 179 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:22

انتشار گسترده باج افزار Cerber

کد خبر :38267

 در طی یک ماه گذشته گونه جدیدی از باج افزار Cerber در حال انتشار است که از روش های پیشرفته ضدتحلیل و فرار از سد نرم افزارها و تجهیزات امنیتی بهره می برد.

آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) به نقل از شرکت Cerber ,FireEye بدافزاری از نوع باج افزار (Ransomware) است که نخستین گونه آن در اسفند سال گذشته شناسایی شد. این باج افزار نیز همانند بسیاری از همنوعان خود از ماکروهای تزریق شده در فایل های Word یا Excel استفاده کرده و از طریق هرزنامه ها (Spam) منتشر می شود.

در گونه جدید، ماکروی تزریق شده در فایل پیوست، یک فایل VBScript را از اینترنت دانلود کرده و آن را در مسیر %appdata% کپی می کند. تفاوت این روش با گونه های قبلی در آن است که بجای درج کدهای مخرب در ماکروی فایل پیوست، ماکرو تنها حاوی یک کد دانلود کننده فایل است. این کار به منظور مسدود نشدن ایمیل در درگاه شبکه قربانی – در نتیجه پویش شدن پیوست ایمیل توسط دیواره های آتش – انجام می گیرد.

همچنین فایل VBScript دانلود شده حاوی کدهایی است که تحلیل عملکرد آن را تا حدودی دشوار می کند. برخی از روش های ضدتحلیل استفاده شده در این گونه بشرح زیر است:

*معرفی چندین “متغیر” (Variable) که از آنها در کد اصلی استفاده نشده است.
*استفاده از یک “حلقه” (Loop) برای ایجاد تأخیر (شکل زیر)؛ این حلقه، مقدار یک متغیر را از ۱ به ۹۶۱۶۶۲۳۷ افزایش می دهد. هدف از این روش فریب دادن سیستم های تحلیلگر بدافزار است.

پیش از دانلود کد Cerber، فایل VBScript برقراری ارتباط را بررسی می کند. برای این منظور فایل VBScript یک HTTP Range Request را به یک سایت بی خطر ارسال می کند.

فایل VBScript بدنبال عبارت “Partial Content” در پاسخ دریافت شده می گردد؛ بر اساس توضیحات RFC7233 پاسخ کامل این درخواست، عبارت “۲۰۶ Partial Content” است. اگر پاسخ دریافت شده صحیح نباشد، کد VBScript تابعی حاوی یک حلقه بی نهایت را فراخوانی می کند. بدین ترتیب اجرا بدون برقراری اینترنت انجام نمی شود.

پس از آنکه فرآیند بررسی برقراری اینترنت به پایان رسید، فایل VBScript یک HTTP Range Request دیگر را برای دریافت یک فایل JPG از نشانی زیر ارسال می کند:

hxxp://bsprint[.]ro/images/karma-autumn/bg-footer-bottom.jpg?ObIpcVG=

در بخش Range Header درخواست مقدار “-bytes=11193” آمده است. بر این اساس، سرور وب تنها آن بخش از فایل JPG که آفست آنها از ۱۱,۱۹۳ شروع می شود باز می گرداند.

محتوای پاسخ دریافت شده با کلید “amfrshakf”وXOR می شود. شکل زیر بخشی از کد را که وظیفه این رمزگشایی را بر عهده دارد نشان می دهد.

از این روش دریافت فایل، پیش تر در بدافزارهای Dirdex و Ursnif نیز استفاده شده بود.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از شرکت FireEye، روش های ضدتحلیل مشابه ای نیز برای فایل VBScript دانلود شده استفاده شده است.

عملکرد کد گونه جدید فایل باج افزار Cerber تغییر چندانی نسبت به گونه های پیشین نداشته است. همچون گونه های پیشین “cerber.” به انتهای فایل های رمز شده اضافه می شود.

همچنین محققان شرکت FireEye شواهدی مبنی بر وجود بخش Spambot در این باج افزار یافته اند. اما به گفته این محققان بنظر می رسد که این Spambot فعلاً در مراحل آزمایشی قرار دارد.

توصیه های همیشگی برای ایمن ماندن از گزند باج افزارها:

از ضدویروس قدرتمند و به روز استفاده کنید. توضیح اینکه نسخه جدید باج افزار CryptXXX با ضدبدافزارهای McAfee و Bitdefender بترتیب با با نام های RDN/Generic.com و Trojan.GenericKD.3205915 شناسایی می شود.
از اطلاعات سازمانی بصورت دوره ای نسخه پشتیبان تهیه کنید. پیروی از قاعده ۱-۲-۳ برای داده های حیاتی توصیه می شود. بر طبق این قاعده، از هر فایل سه نسخه می بایست نگهداری شود (یکی اصلی و دو نسخه بعنوان پشتیبان). فایلها باید بر روی دو رسانه دخیره سازی مختلف نگهداری شوند. یک نسخه از فایلها می بایست در یک موقعیت جغرافیایی متفاوت نگهداری شود.
با توجه به انتشار بخش قابل توجهی از باج افزارها از طریق فایل های نرم افزار Office حاوی Macro آلوده، بخش Macro را برای کاربرانی که به این قابلیت نیاز کاری ندارند با فعال کردن گزینه “Disable all macros without notification” غیر فعال کنید. برای غیرفعال کردن این قابلیت، از طریق Group Policy، از این راهنما استفاده کنید.
در صورت فعال بودن گزینه “Disable all macros with notification” در نرم افزار Office، در زمان باز کردن فایل های Macro پیامی ظاهر شده و از کاربر می خواهد برای استفاده از کدهای بکار رفته در فایل، تنظیمات امنیتی خود را تغییر دهند. آموزش و راهنمایی کاربران سازمان به صرف نظر کردن از فایل های مشکوک و باز نکردن آنها می تواند نقشی مؤثر در پیشگیری از اجرا شدن این فایل ها داشته باشد.
ایمیل های دارای پیوست Macro را در درگاه شبکه مسدود کنید. بدین منظور می توانید از تجهیزات دیواره آتش، همچون Sophos UTM بهره بگیرید.
سطح دسترسی کاربران را محدود کنید. بدین ترتیب حتی در صورت اجرا شدن فایل مخرب توسط کاربر، دستگاه به باج افزار آلوده نمی شود.
در دوره های آگاهی رسانی شرکت مهندسی شبکه گستر، نظیر “گروگان گرفته نشوید” شرکت کنید.

shabakeh

تاریخ و زمان انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۱۷:۰۶:۲۶   بدون نظر

انتهای خبر

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 192 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 1:22


به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جورجیوس سیپراس دبیرکل همکاری­ های اقتصادی و بین­المللی وزارت امورخارجه یونان در دیدار با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این یادداشت تفاهم را در راستای توافقات سال گذشته نخست وزیر یونان آلکسیس سیپراس با معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری امضا کردند.
این تفاهم­نامه که بین دبیر کل همکاری­های اقتصادی و بین­المللی وزارت امورخارجه و معاون امور بین­ الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد، شامل حوزه های مختلف علمی و فناوری شامل نانوفناوری، زیست فناوری، علوم و فنون دریایی، همکاری در حوزه پارک­های فناوری، برگزاری سمینارها، کنفرانس­ها و کارگاه­های علمی مشترک و دیگر حوزه ها می ­شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، ضمن گفت و گو درمورد همکاری­های علمی و فناوری، فضای ایجاد شده برای تعامل بین ایران و یونان را بسیار مثبت ارزیابی کرد.
سورنا ستاری با اعلام آمادگی برای بسترسازی انجام فعالیت­ها و سرمایه­ گذاری­های مشترک گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران از توسعه تعاملات اقتصادی بین دو کشور حمایت خواهد کرد.
وی بیان کرد: فراهم کردن زمینه تعامل میان دانشمندان و متخصصان دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی بین ایران و کشور یونان ضروری است.
علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین ­­الملل و تبادل فناوری معاونت علمی نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از ایجاد کارگروه مشترک علمی و فناوری میان ایران و یونان به منظور تحقق همکاری­ ها، گفت: حضور گسترده شرکت­های یونانی در نمایشگاه اینوتکس بسیار چشمگیر بود.
وی افزود: شرکت­های یونانی از فعالترین شرکت­های خارجی حضور یافته در این نمایشگاه هستند. امیدوار هستیم که تفاهم­نامه مذکور بتواند به توسعه ظرفیت­های همکاری دو کشور کمک کند.
علمی (1)** 9340**2017

انتهای پیام /*

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 170 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:02


به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نصرت الله ضرغام درباره فعالیت‌های صندوق در سال جاری افزود: در سال گذشته سیاست صندوق شناسایی و ارتقاء ظرفیت‌های علمی کشور بود تا براساس اطلاع رسانی صندوق، افراد از نحوه حمایت از فعالیت‌های علمی آگاهی پیدا کنند تا حمایت‌های صندوق محدود به تهران نشود و حمایتی متوازن را از تمام فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه کشور شاهد باشیم.
وی بیان کرد: این تلاش برای اطلاع رسانی در صندوق امسال نیز ادامه دارد تا زمانی که اطمینان حاصل شود تمامی فعالان حوزه علمی کشور از فعالیت‌های صندوق آگاهی دارند.

*** دستاورهای 717 پروژه تحقیقاتی مصوب شده در صندوق
ضرغام تعداد پروژه‌های تحقیقاتی ارسال شده به صندوق را در سال گذشته 1627 پروژه دانست و گفت: از این تعداد 717 پروژه تحقیقاتی در صندوق مصوب شد البته در هر پروژه مصوب شده پژوهشگر تعهداتی را دارا است که بر این اساس در این پروژه‌های مصوب پژوهشگران متعهد به ارائه 1158 مقاله ISI، 82 مقاله علمی و پژوهشی، 20 ثبت اختراع، 63 تحقیق منجر به ساخت نمونه و محصول، چاپ 17 کتاب، ارائه 55 دانش فنی، برگزاری 3 کنگره شدند.
وی افزود: همچنین 90 درخواست ثبت اختراع نیز به صندوق ارسال شد که تعداد 51 عدد مصوب شد و در حال حاضر در حال گذراندن مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور هستند، سال گذشته 174 رخداد علمی درخواست حمایت خود را به صندوق ارسال کردند که با حمایت 48 مورد موافقت شد.
وی یادآور شد: علاوه بر این در کنار کنگره‌ها 164 کارگاه آموزشی نیز برگزار شد زیرا صندوق هیچ کنگره‌‌ای را حمایت نمی‌کند مگر در کنار آن کارگاه آموزشی برگزار شود.

*** برگزاری 10 نمایشگاه و حمایت از 810 طرح پسا دکتری
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: نتیجه حمایت از رخدادهای علمی منجر به برگزاری 10 نمایشگاه خواهد شد در سال گذشته بیش از 810 طرح پسا دکتری با امضای تفاهم نامه همکاری مراکز علمی برای حمایت مصوب شد، البته حمایت از 215 رساله دکتری و 305 پروژه تحقیقاتی نیز مصوب شده است.
ضرغام بیان کرد: سیاست صندوق در سال گذشته بر این بود که علاوه بر حمایت از ظرفیت‌های پژوهشی از ظرفیت‌های بالقوه نیز حمایت به عمل آید، ظرفیت‌های بالقوه شاید ناشناخته و پیچیده باشد اما تلاش ما این است که با حمایت از ظرفیت های بالقوه علمی سطح دانش جامعه را بالا ببریم تا زمینه رشد علم، فناوری و نوآوری بالاتر رود.
وی با بیان اینکه برای این کار پروژه‌ای نیز در صندوق تعریف شده است، افزود: علمی که به مردم ارائه می‌شود نخست باید آگاهی و پس از آن دانش را بین مردم ترویج دهد تا بعد از آن تغییر نگرش و عمل به آن ایجاد شود. از این طریق می‌توانیم به ارتقاء ظرفیت‌های فردی و اجتماعی کمک کنیم که زمینه اساسی برای توسعه علم و فناوری است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: اگر خانواده‌ها بدانند توسعه علمی چه نقشی در زندگی آنها، جامعه و کشور دارد، بی شک بیشتر به این مسئله توجه کرده و حمایت آنها برای رشد زمینه‌های علمی بیشتر می‌شود، در واقع با بالابردن سطح آگاهی مردم ظرفیت بزرگتری برای توسعه علمی و فناوری کشور ایجاد می‌شود، بنابراین در صندق روی این مسئله تاکید داریم تا در خانواده‌ها برای پرورش استعداد فرزندان کمک کنیم و در این زمینه مشغول آماده سازی بسته های آموزشی هستیم.

*** حمایت از پژوهش سراهای دانش آموزی و مهدهای کودک
ضرغام بیان کرد: اساس پیشرفت و رشد توسعه هر کشوری بستگی به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی آن دارد و در این میان مسئله و نقش فرهنگ مطرح است بنابراین علاوه بر خانواده‌ها برای مهدهای کودک نیز برنامه ویژه‌ای داریم با این هدف مطالعات و تحقیقات را برای شناسایی و پرورش استعداد کودکان حمایت ویژه خواهیم کرد.
وی با بیان این که همچنین در رابطه با مدارس نیز سال گذشته برنامه‌ حمایت از پژوهش سراهای دانش آموزی را در نظر داشته ایم، گفت: این حمایت با این هدف نهادینه کردن فرهنگ مطالعه انجام می‌شود تا دانش آموزان با مقوله بررسی، مطالعه و پژوهش آشنا شوند، در حال مذاکره برای آغازحمایت‌ها از این پژوهش سراها هستیم زیرا این حرکت نیز در راستای حمایت از ظرفیت های بالقوه پژوهشی هستند.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اظهار کرد: حمایت از دانشجویان کارشناسی در قالب هسته‌های علمی، دانشجویان کارشناسی ارشد در قالب پروژه‌های تحقیقاتی از دیگر برنامه‌های صندوق از گذشته است که از امسال رساله‌های دکتری هم مورد حمایت قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: از سال گذشته با انعقاد تفاهم نامه‌ها و به صورت آزاد فارغ التحصیلان دکتری از مراکز معتبر برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مورد حمایت صندوق قرار می‌گرفتند که امسال این فعالیت گسترده‌تر انجام می‌شود، البته استادیارهای جوان، اساتید خانم و مناطق محروم با اولویت خاص مورد حمایت قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه امسال اولویت‌های تحقیقاتی صندوق به کمک سازمان‌های اجرایی نهایی شده و در قالب اولویت‌ها علاوه بر دریافت پروژه‌های تحقیقاتی در راستای حل معضلات کشور، پروژه های تحقیقاتی نیز سفارش می‌دهیم گفت: حرکت صندوق به سمت حمایت از فعالیت‌های گروهی و تیمی است تا از این طریق ظرفیت پژوهشی بالایی را در کشور ایجاد کند البته سال گذشته تحت عنوان سینرژی گرنت حمایت‌هایی را انجام دادیم که امسال گسترده‌تر خواهد شد.

*** حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی مگا ساینس
ضرغام خاطر نشان کرد: ارائه کرسی پژوهشی به دانشمندان کشور از دیگر فعالیت‌های صندوق است تا از طریق تیم های پژوهشی که در داخل این کرسی‌ها شکل می‌گیرد، ظرفیت و توان کارهای تحقیقاتی بزرگ افزایش یابد، همچنین همکاری تحقیقاتی بین دانشگاه‌ها، بین پژوهشگران داخل کشور و خارج کشور را حمایت می‌کنیم. همچنین حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی مگا ساینس را با کمک دیگر مراکز علمی دیگر کشورها انجام خواهیم داد.
وی با بیان اینکه سال گذشته صندوق به عضویت ‘یاسا’ درآمد، گفت: امسال اولین نشست را با مشارکت یاسا برگزار می‌کنیم تا به لحاظ اطلاعات علمی و مالی از تسهیلات ارائه شده توسط آنها برای توسعه علمی کشور بهره بریم همچنین سال گذشته با بنیاد علم آلمان و روسیه تفاهمنامه امضا شد که این اقدام را با دیگر کشورها نیز توسعه خواهیم داد.

***برگزاری نخستین کارگاه‌های آموزشی حقوق مالکیت فکری
وی اظهار کرد: حمایت از دارایی‌های فکری کشور امسال بیشتر خواهد شد و اولین کارگاه‌های آموزشی در قالب حقوق مالکیت فکری به زودی برگزار می‌شود، متخصصینی از سازمان جهانی حقوق مالکیت فکری برای شرکت در این کارگاه‌ها دعوت می‌شوند تا علاوه بر اداره این کارگاه‌های آموزشی اساتید و دانشجویان حاضر در کارگاه از یافته‌های جدید محققان بهره مند شوند.
ضرغام بیان کرد: در حال پیگیری برای عضویت در سازمان جهانی پژوهش هستیم تا این اتفاق امسال نهایی شود و حضور فعال ایران در این سازمان را شاهد باشیم. همچنین امسال نخستین بنیاد حمایت از پژوهش، فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم تا منابعی را برای حمایت از پژوهش‌های علمی جذب کنیم.
وی یادآور شد: تقریبا با بودجه‌‌ای معادل 24/0 درصد بودجه تحقیقاتی کل کشور، 6 درصد تولید علم کشور را صندوق حمایت می‌کند، امسال یک مرکز نوآوری را در سازمان پژوهش تاسیس می‌کنیم که روی کاتالیست‌های با پایه سیلیکون فعالیت می‌کند.
علمی (1)** 9340**2017

انتهای پیام /*

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 174 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:02

بیگ بنگ: محققان دانشگاه کُرنل نیویورک با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری دریافتند، ستاره های خورشید مانند که در زمان مرگ صدها برابر افزایش حجم می دهند و به یک غول سرخ تبدیل می شوند؛ می توانند با انرژی عظیم آزاد شده، سیارات یخ زده را گرم کرده و به محل مناسبی برای شکل گیری حیات بدل کنند.

6a00d8341bf7f753ef01b8d1e6c8a9970c-800wiبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، به عبارت دیگر با افزایش انرژی آزاد شده از این ستاره ها، محدوده قابل زندگی در اطراف آنها که اصطلاحا منطقه طلایی نام دارد، جابه جا می شود. برای مثال هنگامی که در حدود پنج میلیارد سال بعد، عمر خورشید به پایان برسد، حجم آن به قدری افزایش می یابد که به مدار زمین می رسد؛ در نتیجه دمای زمین و از جمله مریخ بسیار بالا می رود و قابلیت سکونت را از دست می دهند. اما دمای اقمار یخ زده سیاره ی زحل و مشتری به اندازه ای افزایش می یابد که قابل سکونت می شوند.

هنگامی که محققان در فضا به دنبال حیات هستند، معمولا به سراغ ستاره هایی با سن متوسط مانند خورشید می روند. اما محققان دانشگاه کرنل معتقدند که باید دامنه این تحقیقات و بررسی ها را به منظومه های مربوط به ستاره های کهنسال و در حال مرگ که در آنها منطقه ی قابل سکونت ِ حیات در حال جابه جا شدن است، توسعه یابد. چرا که این ستاره ها قادرند سیارات اطراف خود را حداقل به مدت نیم میلیارد سال دیگر گرم کنند و این مدت زمان برای شکل گیری حیات، مدت کوتاهی نیست.

6a00d8341bf7f753ef01b8d1e6c66b970c-800wiمحققان تا کنون ۲۳ ستاره سرخ عظیم را در فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین شناسایی کرده اند که منطقه طلایی حیات در منظومه آنها در حال جابه جایی است و احتمالا پس از سپری شدن چندین میلیارد سال از زمانی که همه ما از این جهان رفته ایم، در یکی از این منظومه های ستاره ای، حیات درست همانند زمین مراحل اولیه تکامل خود را آغاز می کند. گزارش کامل این تحقیقات در شماره جدید نشریه Astrophysical Joual منتشر خواهد شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com

جستجوی سیارات قابل سکونت در اطراف ِ ستارگان غول سرخ, ۵٫۰ out of 5 based on 3 ratings

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام ‘سایت علمی بیگ بنگ’ و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 157 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:02


به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمیدرضا امیری نیا در مورد این نمایشگاه اظهار کرد: برپایی این نمایشگاه اقدامی ملی در راستای توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان با رویکرد بین المللی است که تلاش دارد تجارت فناوری را شکل دهد.
وی بیان کرد: این نمایشگاه که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، همچنین تلاش می کند جایگاهی برای توسعه تجارت فناوری باشد تا شرکت‌های ایرانی تراز اول که محصولات فناورانه دارند و می‌توانند در بازار بین‌المللی آنها را عرضه کنند، در آن حضور یابند و زمینه ای برای صادرات محصولات فناورانه فراهم شود.
امیری نیا ادامه داد: رویکرد دیگر این نمایشگاه دعوت از کشورهای خارجی است تا از مسیر اینوتکس و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه طرف های ایرانی از طریق همکاری های علمی و فناوری و گسترش دفاتر طراحی مشترک، در بازار ایران حضور پیدا کنند.
وی با بیان اینکه ایده اولیه این نمایشگاه در اقدامی بین ایران و روسیه شکل گرفت، افزود: در نمایشگاه اول، ایران و روسیه، در نمایشگاه دوم ایران، روسیه و بلاروس شرکت داشتند و در نمایشگاه سوم ایده بین‌المللی شدن اینوتکس مطرح شد بنابراین از دوره سوم قرار شد تا هم شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و هم شرکت‌های خارجی در نمایشگاه شرکت کنند.
رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 ادامه داد: در دوره چهارم اینوتکس رویکرد بین‌المللی این نمایشگاه افزایش پیدا کرد و یک نشست جنبی با موضوعیت شبکه ‌سازی نوآوری به این نمایشگاه افزوده شد.
امیری نیا گفت: در بحث توسعه علمی کشور، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، شبکه ‌سازی و بررسی مدل های موفق اقتصادی از مسیر علم و فناوری و نوآوری بسیار مهم است.
وی در مورد حضور شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه امسال گفت: سال گذشته 48 شرکت از 15 کشور در سومین نمایشگاه اینوتکس حضور داشتند، امسال این تعداد به 85 شرکت خارجی افزایش یافته و 90 شرکت دانش بنیان داخلی نیز حضور خواهند داشت؛ تعداد سخنرانان کلیدی نیز به نسبت سال گذشته از پنج سخنران به 14 سخنران از 12 کشور افزایش داشته است.
رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 ادامه داد: به نسبت سال گذشته، رشد تقریبا صددرصدی در راستای حضور شرکت‌ها داریم و در رابطه با نشست تخصصی نیز رشد کیفی حداقل سه برابری خواهیم داشت.
امیری نیا در مورد تأثیر اینوتکس در صادرات محصولات دانش‌ بنیان گفت: یکی از اهداف ما در این نمایشگاه، صادرات محصولات دانش ‌بنیان است؛ به همین منظور امسال خط اعتباری تسهیلاتی بیشتری به افرادی که در بحث صادرات و انتقال فناوری به داخل کشور فعالیت می‌کنند، ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: هدف این است که از این مسیر کیفیت محصولات فناورانه در کشور بالا رود، جایگاه بهتری برای ارائه این محصولات فراهم شود و انتقال فناوری به داخل کشور صورت گیرد.
نمایشگاه اینوتکس 2016، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، از دوم تا پنجم خرداد ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران، سالن خلیج ‌فارس برپا می‌شود.
علمی (1)** 9340**1834

انتهای پیام /*

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 170 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 5:55

بیگ بنگ: دانشمندان آنها را ذرات شبح گون می‌نامند، ذراتی که تقریبا هیچ جرمی ندارند،‌ در سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند و طی سه دهه گذشته از زیر بار تلاش‌های دانشمندان برای اثبات وجودشان گریخته‌اند.

neutrinos-720pxبراساس گزارش ساینس الرت به نقل از همشهری،‌ نوترینو‌های گریزپا همان اشباحی هستند که دانشمندان امیدوارند بتوانند به ده‌ها پرسش کلیدی درباره جهان هستی، و اینکه چرا مملو از ماده است، پاسخ دهند. نوترینوها در حین تجزیه عناصر رادیواکتیو ایجاد می‌شوند. این ذرات از خورشید و دیگر ستاره‌ها و حتی از بدن انسان به بیرون فوران می‌کنند. همچنین این ذرات می‌توانند بدون کوچکترین مشکلی به راحتی از میان حجم انبوهی از ماده عبور کنند.

اکنون این پرسش پیش می‌آید که چگونه می‌توان ذره‌ای را مطالعه کرد که می‌تواند بدون توقف از میان تکه‌ای از سرب به بزرگی یک سال نوری عبور کند؟ دانشمندان برای انجام این‌کار آزمایشگاه‌هایی عظیم و عجیب در گوشه و کنار جهان ساخته‌اند.

آزمایشگاه GERDA

آزمایشگاه ردیاب GERmanium،‌ به اختصار GERDA، به واسطه کنترل فعالیت‌های الکتریکی درون بلورهای خالص ژرمانیوم که در اعماق کوهی در ایتالیا محبوس شده‌اند، به جستجوی نوترینوها می‌پردازد. دانشمندان امیدوارند بتوانند در این آزمایشگاه زیرزمینی بزرگ تجزیه رادیواکتیوی بسیار کمیابی را شاهد باشند.

the-germanium-detector-array--helping-to-uncover-why-we-exist-at-allدانشمندان می‌گویند زمانی که بیگ بنگ رخ داده و جهان در حدود ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش متولد شد، باید حجم برابری از ماده و پاد ماده ایجاد می‌شد و زمانی که ماده و پاد ماده با هم برخورد می‌کنند، یکدیگر را نابود کرده و چیزی به جز انرژی از خود به جا نمی‌گذارند. اما اوضاع به این شکل پیش نرفت زیرا در این صورت اکنون درحال خواندن این مطلب نبودید. در صورتی که دانشمندان بتوانند فرایند تجزیه‌ای که درجستجویش هستند را بیابند، این به آن معنی خواهد بود که نوترینو می‌تواند همزمان ذره و پاد ذره باشد و این توضیح می‌دهد که چرا جهان ماده را بر پاد ماده ترجیح داده و ما امروز اینجا حضور داریم.

رصد‌خانه نوترینوی سادبری

رصد‌خانه کانادایی نوترینوی سادبری (SNO) تقریبا در عمق ۱٫۶ کیلومتری از زمین دفن شده‌است. این رصد‌خانه در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد اما به تازگی با تغییر کاربری به مرکزی برای شکار نوترینو تبدیل شد. این رصد‌خانه در زمین،‌ خورشید و حتی ابرنواخترها به دنبال نوترینو می‌گردد. در قلب این مرکز حباب پلاستیکی بزرگی قرار دارد که با ۸۰۰ تن مایع درخشنده پر شده‌ است. این حباب توسط لایه ای از آب احاطه شده‌ و توسط طناب در جایی ثابت شده‌است و مجموعه‌ای از ۱۰ هزار ردیاب نوری حساس تحت نظر قرار گرفته‌است.

sudbury-neutrino-observatory--investigating-a-smorgasbord-of-neutrinosزمانی که نوترینو‌ها با دیگر ذرات تعامل برقرار می‌کنند،‌ درون مایع درخشان نور ایجاد می‌شود و ردیاب‌ها این نور را ردیابی می‌کنند. به لطف این رصد‌خانه اکنون دانشمندان می‌دانند که دست‌کم سه نوع مختلف یا سه طعم مختلف از نوترینو‌ها وجود دارد که با حرکت در فضا به یکدیگر تبدیل می‌شوند.

رصدخانه نوترینوی آیس‌کیوب

بزرگترین ردیاب نوترینو در جهان در قطب جنوب واقع‌ شده‌ است که در آن ۵۱۶۰ حسگر درون یک میلیارد تن یخ پخش شده‌اند تا نوترینوهای پرانرژی که از منابع قدرتمند کیهانی مانند ستاره‌های در حال انفجار، سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی ایجاد شده‌اند را ردیابی کنند.

icecube--exploring-the-universeزمانی که نوترینو با مولکول‌های آب موجود در یخ برخورد می‌کند،‌ انفجارهایی پرانرژی از ذرات زیراتمی ایجاد می‌شود که می‌توانند تا وسعت زیادی پراکنده شوند. این ذرات به اندازه‌ای سریع حرکت می‌کنند که مقدار ناچیز نوری مخروطی شکل از خود متصاعد می‌کنند که به تابش چرنکوف شهرت دارد و این همان چیزی است که  آیس کیوب(IceCube) آن را ردیابی می‌کند. دانشمندان امیدوارند با استفاده از اطلاعات این مرکز بتوانند مسیر حرکت نوترینوها را بازسازی کرده و منبع آنها را شناسایی کنند.

آزمایشگاه Daya Bay

این آزمایشگاه که به سه راهروی آزمایشی مجهز است، زیر تپه‌های دایا بی مدفون شده‌ است. ۶ ردیاب استوانه‌ای که هریک حاوی ۲۰ تن مایع درخشنده است، درون راهروهای این مرکز قرار دارند و توسط بیش از هزار ردیاب نوری محاصره شده‌اند. کل این سیستم درون استخرهایی از آب زلال قرار گرفته‌اند تا هیچ‌نوع تشعشعات اضافی به آنها نرسد.

daya-bay--chasing-antineutrinosگروهی ۶ تایی از رآکتورهای هسته‌ای نزدیک به این سازه، در ثانیه میلیون‌ها کوادریلیون الکترون پاد نوترینویی بی‌خطر را از خود منتشر می‌کند. این جریان پاد نوترینویی با مایع درخشنده واکنش داده و فلش‌های درخشانی از نور ایجاد می‌شود که این نور را ردیاب‌ها شناسایی می‌کنند.

رصدخانه سوپرکامیوکاند

رصدخانه کامیوکاند در عمق ۹۱۴ کیلومتری کوهستان‌های غرب ژاپن واقع شده‌است. این ردیاب بزرگ حاوی ۵۰ هزار تن آب خالص است که نزدیک به ۱۱۲۰۰ ردیاب نوری آن را احاطه کرده‌ است، که در صورت خرابی مهندسان باید این ردیاب‌ها را با کمک قایق تعمیر کنند.

super-kamiokande--detecting-neutrino-flavorsمشابه آزمایشگاه آیس کیوب، این رصد‌خانه از تابش چرنکوف استفاده می‌کند. آزمایشگاه کامیوکاند اولین رصد‌خانه‌ای است که توانست شواهدی مستحکم از نوسانات نوترینویی و وجود جرم در این ذرات به دست آورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

عجیب‌ترین آزمایشگاه‌های جهان در جستجوی ذرات نوترینو, ۵٫۰ out of 5 based on 1 rating

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام ‘سایت علمی بیگ بنگ’ و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 176 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 5:55

بیگ بنگ: درست صد سال پس از ارائه ی نظریه ی نسبیت عام توسط آلبرت اینشتین، دانشمندان از حدود ۳۰۰۰ کهکشان باستانی نقشه برداری کرده و تایید کرده اند که این قوانین در روزگار آغازین کیهان هم برقرار بوده است.

یک نقشه ی سه بعدی از کیهان در فاصله های دورتر از ۱۲ میلیارد سال نوری. بررسی جایگاه کهکشان های باستانی به گروهی از دانشمندان کمک کرد تا اعتبار نظریه ی نسبیت عام اینشتین، که شیوه ی پیچش فضا-زمان توسط گرانش را توصیف می کند را تایید کنند.

یک نقشه ی سه بعدی از کیهان در فاصله های دورتر از ۱۲ میلیارد سال نوری. بررسی جایگاه کهکشان های باستانی به گروهی از دانشمندان کمک کرد تا اعتبار نظریه ی نسبیت عام اینشتین، که شیوه ی پیچش فضا-زمان توسط گرانش را توصیف می کند را تایید کنند.

این کهکشان ها که ۱۳ میلیارد سال نوری از زمین دورند، در زمانی کمتر از یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ ساخته شده اند. پژوهشگران یک نقشه ی سه بعدی (۳D) از جایگاه های این کهکشان ها پدید آوردند و به کمک آن تایید کردند که اثرهای نسبیتی در گذشته ی تاریخ کیهان همواره استوار و برقرار بوده، چیزی که نشان می دهد انرژی تاریک در گسترش کیهان نقش دارد.

این پژوهشگران به کمک تلسکوپ سوبارو در رصدخانه ی ملی اخترشناسی ژاپن در هاوایی، چگونگی گرد هم آمدن کهکشان های دوردست و سرعت جابجایی آنها در فضا را سنجیدند و اندازه گرفتند. آنها با بهره از تلسکوپ سوبارو نخستین بررسی فراگیر را روی کهکشان هایی به این دوردستی انجام دادند. این دانشمندان در بیانیه ای که روز ۲۶ آوریل در Publications of the Astronomical Society ژاپن منتشر شد، گفتند: « از میان رصدهای گوناگون کیهانشناختی، نقشه برداری از ساختارهای بزرگ-مقیاس ابزاری (روشی) بی‌اندازه نیرومند است.»

انرژی و ماده ی معمولی نمی توانند دلیل گسترش (انبساط) کیهان را توضیح دهند؛ به همین دلیل دانشمندان تاکنون برای توضیح چگونگی گسترش کیهان مفهوم انرژی تاریک را به عنوان سرشتی که همه ی فضا را در بر گرفته ولی به طور مستقیم آشکار نمی شود پیشنهاد داده اند. ولی نظریه ی دیگری که پیشنهاد شده این است که کارکرد نسبیت عام اینشتین با گذشت زمان ضعیف تر شده. بنابراین تایید برقراری نسبیت عام حتی در روزگار آغازین کیهان توسط این پژوهشگران، تاییدیست بر وجود انرژی تاریک. تپه‌ئی اوکومورا، یکی از رهبران این پژوهش از بنیاد کاولی برای فیزیک و ریاضی در دانشگاه توکیو می گوید: «ما نظریه ی نسبیت عام را دورتر از هر کس دیگری آزمایش کردیم. انتشار دستاوردهای ما ۱۰۰ سال پس از آن که اینشتین نظریه اش را ارایه داد یک امتیاز است.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com / برگردان: ۱star-7skies

نظریه نسبیت عام در سرتاسر تاریخ کیهان برقرار بوده!, ۵٫۰ out of 5 based on 1 rating

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام ‘سایت علمی بیگ بنگ’ و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 5:55


به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمیدرضا امیری نیا در مورد این نمایشگاه اظهار کرد: برپایی این نمایشگاه اقدامی ملی در راستای توسعه اقتصاد دانش‌ بنیان با رویکرد بین المللی است که تلاش دارد تجارت فناوری را شکل دهد.
وی بیان کرد: این نمایشگاه که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می شود، همچنین تلاش می کند جایگاهی برای توسعه تجارت فناوری باشد تا شرکت‌های ایرانی تراز اول که محصولات فناورانه دارند و می‌توانند در بازار بین‌المللی آنها را عرضه کنند، در آن حضور یابند و زمینه ای برای صادرات محصولات فناورانه فراهم شود.
امیری نیا ادامه داد: رویکرد دیگر این نمایشگاه دعوت از کشورهای خارجی است تا از مسیر اینوتکس و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه طرف های ایرانی از طریق همکاری های علمی و فناوری و گسترش دفاتر طراحی مشترک، در بازار ایران حضور پیدا کنند.
وی با بیان اینکه ایده اولیه این نمایشگاه در اقدامی بین ایران و روسیه شکل گرفت، افزود: در نمایشگاه اول، ایران و روسیه، در نمایشگاه دوم ایران، روسیه و بلاروس شرکت داشتند و در نمایشگاه سوم ایده بین‌المللی شدن اینوتکس مطرح شد بنابراین از دوره سوم قرار شد تا هم شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و هم شرکت‌های خارجی در نمایشگاه شرکت کنند.
رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 ادامه داد: در دوره چهارم اینوتکس رویکرد بین‌المللی این نمایشگاه افزایش پیدا کرد و یک نشست جنبی با موضوعیت شبکه ‌سازی نوآوری به این نمایشگاه افزوده شد.
امیری نیا گفت: در بحث توسعه علمی کشور، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، شبکه ‌سازی و بررسی مدل های موفق اقتصادی از مسیر علم و فناوری و نوآوری بسیار مهم است.
وی در مورد حضور شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه امسال گفت: سال گذشته 48 شرکت از 15 کشور در سومین نمایشگاه اینوتکس حضور داشتند، امسال این تعداد به 85 شرکت خارجی افزایش یافته و 90 شرکت دانش بنیان داخلی نیز حضور خواهند داشت؛ تعداد سخنرانان کلیدی نیز به نسبت سال گذشته از پنج سخنران به 14 سخنران از 12 کشور افزایش داشته است.
رییس نمایشگاه اینوتکس 2016 ادامه داد: به نسبت سال گذشته، رشد تقریبا صددرصدی در راستای حضور شرکت‌ها داریم و در رابطه با نشست تخصصی نیز رشد کیفی حداقل سه برابری خواهیم داشت.
امیری نیا در مورد تأثیر اینوتکس در صادرات محصولات دانش‌ بنیان گفت: یکی از اهداف ما در این نمایشگاه، صادرات محصولات دانش ‌بنیان است؛ به همین منظور امسال خط اعتباری تسهیلاتی بیشتری به افرادی که در بحث صادرات و انتقال فناوری به داخل کشور فعالیت می‌کنند، ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: هدف این است که از این مسیر کیفیت محصولات فناورانه در کشور بالا رود، جایگاه بهتری برای ارائه این محصولات فراهم شود و انتقال فناوری به داخل کشور صورت گیرد.
نمایشگاه اینوتکس 2016، به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، از دوم تا پنجم خرداد ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران، سالن خلیج ‌فارس برپا می‌شود.
علمی (1)** 9340**1834

انتهای پیام /*

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 161 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:23

بیگ بنگ: دانشمندان آنها را ذرات شبح گون می‌نامند، ذراتی که تقریبا هیچ جرمی ندارند،‌ در سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند و طی سه دهه گذشته از زیر بار تلاش‌های دانشمندان برای اثبات وجودشان گریخته‌اند.

neutrinos-720pxبراساس گزارش ساینس الرت به نقل از همشهری،‌ نوترینو‌های گریزپا همان اشباحی هستند که دانشمندان امیدوارند بتوانند به ده‌ها پرسش کلیدی درباره جهان هستی، و اینکه چرا مملو از ماده است، پاسخ دهند. نوترینوها در حین تجزیه عناصر رادیواکتیو ایجاد می‌شوند. این ذرات از خورشید و دیگر ستاره‌ها و حتی از بدن انسان به بیرون فوران می‌کنند. همچنین این ذرات می‌توانند بدون کوچکترین مشکلی به راحتی از میان حجم انبوهی از ماده عبور کنند.

اکنون این پرسش پیش می‌آید که چگونه می‌توان ذره‌ای را مطالعه کرد که می‌تواند بدون توقف از میان تکه‌ای از سرب به بزرگی یک سال نوری عبور کند؟ دانشمندان برای انجام این‌کار آزمایشگاه‌هایی عظیم و عجیب در گوشه و کنار جهان ساخته‌اند.

آزمایشگاه GERDA

آزمایشگاه ردیاب GERmanium،‌ به اختصار GERDA، به واسطه کنترل فعالیت‌های الکتریکی درون بلورهای خالص ژرمانیوم که در اعماق کوهی در ایتالیا محبوس شده‌اند، به جستجوی نوترینوها می‌پردازد. دانشمندان امیدوارند بتوانند در این آزمایشگاه زیرزمینی بزرگ تجزیه رادیواکتیوی بسیار کمیابی را شاهد باشند.

the-germanium-detector-array--helping-to-uncover-why-we-exist-at-allدانشمندان می‌گویند زمانی که بیگ بنگ رخ داده و جهان در حدود ۱۳٫۸ میلیارد سال پیش متولد شد، باید حجم برابری از ماده و پاد ماده ایجاد می‌شد و زمانی که ماده و پاد ماده با هم برخورد می‌کنند، یکدیگر را نابود کرده و چیزی به جز انرژی از خود به جا نمی‌گذارند. اما اوضاع به این شکل پیش نرفت زیرا در این صورت اکنون درحال خواندن این مطلب نبودید. در صورتی که دانشمندان بتوانند فرایند تجزیه‌ای که درجستجویش هستند را بیابند، این به آن معنی خواهد بود که نوترینو می‌تواند همزمان ذره و پاد ذره باشد و این توضیح می‌دهد که چرا جهان ماده را بر پاد ماده ترجیح داده و ما امروز اینجا حضور داریم.

رصد‌خانه نوترینوی سادبری

رصد‌خانه کانادایی نوترینوی سادبری (SNO) تقریبا در عمق ۱٫۶ کیلومتری از زمین دفن شده‌است. این رصد‌خانه در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد اما به تازگی با تغییر کاربری به مرکزی برای شکار نوترینو تبدیل شد. این رصد‌خانه در زمین،‌ خورشید و حتی ابرنواخترها به دنبال نوترینو می‌گردد. در قلب این مرکز حباب پلاستیکی بزرگی قرار دارد که با ۸۰۰ تن مایع درخشنده پر شده‌ است. این حباب توسط لایه ای از آب احاطه شده‌ و توسط طناب در جایی ثابت شده‌است و مجموعه‌ای از ۱۰ هزار ردیاب نوری حساس تحت نظر قرار گرفته‌است.

sudbury-neutrino-observatory--investigating-a-smorgasbord-of-neutrinosزمانی که نوترینو‌ها با دیگر ذرات تعامل برقرار می‌کنند،‌ درون مایع درخشان نور ایجاد می‌شود و ردیاب‌ها این نور را ردیابی می‌کنند. به لطف این رصد‌خانه اکنون دانشمندان می‌دانند که دست‌کم سه نوع مختلف یا سه طعم مختلف از نوترینو‌ها وجود دارد که با حرکت در فضا به یکدیگر تبدیل می‌شوند.

رصدخانه نوترینوی آیس‌کیوب

بزرگترین ردیاب نوترینو در جهان در قطب جنوب واقع‌ شده‌ است که در آن ۵۱۶۰ حسگر درون یک میلیارد تن یخ پخش شده‌اند تا نوترینوهای پرانرژی که از منابع قدرتمند کیهانی مانند ستاره‌های در حال انفجار، سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی ایجاد شده‌اند را ردیابی کنند.

icecube--exploring-the-universeزمانی که نوترینو با مولکول‌های آب موجود در یخ برخورد می‌کند،‌ انفجارهایی پرانرژی از ذرات زیراتمی ایجاد می‌شود که می‌توانند تا وسعت زیادی پراکنده شوند. این ذرات به اندازه‌ای سریع حرکت می‌کنند که مقدار ناچیز نوری مخروطی شکل از خود متصاعد می‌کنند که به تابش چرنکوف شهرت دارد و این همان چیزی است که  آیس کیوب(IceCube) آن را ردیابی می‌کند. دانشمندان امیدوارند با استفاده از اطلاعات این مرکز بتوانند مسیر حرکت نوترینوها را بازسازی کرده و منبع آنها را شناسایی کنند.

آزمایشگاه Daya Bay

این آزمایشگاه که به سه راهروی آزمایشی مجهز است، زیر تپه‌های دایا بی مدفون شده‌ است. ۶ ردیاب استوانه‌ای که هریک حاوی ۲۰ تن مایع درخشنده است، درون راهروهای این مرکز قرار دارند و توسط بیش از هزار ردیاب نوری محاصره شده‌اند. کل این سیستم درون استخرهایی از آب زلال قرار گرفته‌اند تا هیچ‌نوع تشعشعات اضافی به آنها نرسد.

daya-bay--chasing-antineutrinosگروهی ۶ تایی از رآکتورهای هسته‌ای نزدیک به این سازه، در ثانیه میلیون‌ها کوادریلیون الکترون پاد نوترینویی بی‌خطر را از خود منتشر می‌کند. این جریان پاد نوترینویی با مایع درخشنده واکنش داده و فلش‌های درخشانی از نور ایجاد می‌شود که این نور را ردیاب‌ها شناسایی می‌کنند.

رصدخانه سوپرکامیوکاند

رصدخانه کامیوکاند در عمق ۹۱۴ کیلومتری کوهستان‌های غرب ژاپن واقع شده‌است. این ردیاب بزرگ حاوی ۵۰ هزار تن آب خالص است که نزدیک به ۱۱۲۰۰ ردیاب نوری آن را احاطه کرده‌ است، که در صورت خرابی مهندسان باید این ردیاب‌ها را با کمک قایق تعمیر کنند.

super-kamiokande--detecting-neutrino-flavorsمشابه آزمایشگاه آیس کیوب، این رصد‌خانه از تابش چرنکوف استفاده می‌کند. آزمایشگاه کامیوکاند اولین رصد‌خانه‌ای است که توانست شواهدی مستحکم از نوسانات نوترینویی و وجود جرم در این ذرات به دست آورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

عجیب‌ترین آزمایشگاه‌های جهان در جستجوی ذرات نوترینو, ۵٫۰ out of 5 based on 1 rating

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام ‘سایت علمی بیگ بنگ’ و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 130 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:23

بیگ بنگ: درست صد سال پس از ارائه ی نظریه ی نسبیت عام توسط آلبرت اینشتین، دانشمندان از حدود ۳۰۰۰ کهکشان باستانی نقشه برداری کرده و تایید کرده اند که این قوانین در روزگار آغازین کیهان هم برقرار بوده است.

یک نقشه ی سه بعدی از کیهان در فاصله های دورتر از ۱۲ میلیارد سال نوری. بررسی جایگاه کهکشان های باستانی به گروهی از دانشمندان کمک کرد تا اعتبار نظریه ی نسبیت عام اینشتین، که شیوه ی پیچش فضا-زمان توسط گرانش را توصیف می کند را تایید کنند.

یک نقشه ی سه بعدی از کیهان در فاصله های دورتر از ۱۲ میلیارد سال نوری. بررسی جایگاه کهکشان های باستانی به گروهی از دانشمندان کمک کرد تا اعتبار نظریه ی نسبیت عام اینشتین، که شیوه ی پیچش فضا-زمان توسط گرانش را توصیف می کند را تایید کنند.

این کهکشان ها که ۱۳ میلیارد سال نوری از زمین دورند، در زمانی کمتر از یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ ساخته شده اند. پژوهشگران یک نقشه ی سه بعدی (۳D) از جایگاه های این کهکشان ها پدید آوردند و به کمک آن تایید کردند که اثرهای نسبیتی در گذشته ی تاریخ کیهان همواره استوار و برقرار بوده، چیزی که نشان می دهد انرژی تاریک در گسترش کیهان نقش دارد.

این پژوهشگران به کمک تلسکوپ سوبارو در رصدخانه ی ملی اخترشناسی ژاپن در هاوایی، چگونگی گرد هم آمدن کهکشان های دوردست و سرعت جابجایی آنها در فضا را سنجیدند و اندازه گرفتند. آنها با بهره از تلسکوپ سوبارو نخستین بررسی فراگیر را روی کهکشان هایی به این دوردستی انجام دادند. این دانشمندان در بیانیه ای که روز ۲۶ آوریل در Publications of the Astronomical Society ژاپن منتشر شد، گفتند: « از میان رصدهای گوناگون کیهانشناختی، نقشه برداری از ساختارهای بزرگ-مقیاس ابزاری (روشی) بی‌اندازه نیرومند است.»

انرژی و ماده ی معمولی نمی توانند دلیل گسترش (انبساط) کیهان را توضیح دهند؛ به همین دلیل دانشمندان تاکنون برای توضیح چگونگی گسترش کیهان مفهوم انرژی تاریک را به عنوان سرشتی که همه ی فضا را در بر گرفته ولی به طور مستقیم آشکار نمی شود پیشنهاد داده اند. ولی نظریه ی دیگری که پیشنهاد شده این است که کارکرد نسبیت عام اینشتین با گذشت زمان ضعیف تر شده. بنابراین تایید برقراری نسبیت عام حتی در روزگار آغازین کیهان توسط این پژوهشگران، تاییدیست بر وجود انرژی تاریک. تپه‌ئی اوکومورا، یکی از رهبران این پژوهش از بنیاد کاولی برای فیزیک و ریاضی در دانشگاه توکیو می گوید: «ما نظریه ی نسبیت عام را دورتر از هر کس دیگری آزمایش کردیم. انتشار دستاوردهای ما ۱۰۰ سال پس از آن که اینشتین نظریه اش را ارایه داد یک امتیاز است.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com / برگردان: ۱star-7skies

نظریه نسبیت عام در سرتاسر تاریخ کیهان برقرار بوده!, ۵٫۰ out of 5 based on 1 rating

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام ‘سایت علمی بیگ بنگ’ و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 142 تاريخ : چهارشنبه 29 ارديبهشت 1395 ساعت: 0:23

آموزش افزایش اعضای کانال تلگرام

کد خبر :40629

افزایش اعضای کانال تلگرام ، مهمترین دغدغه صاحبان کانال در این شبکه اجتماعی موبایلی است.

به گزارش آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) , در این مطلب موثرترین روش های افزایش اعضای کانال تلگرام را به شما آموزش خواهیم داد.با ما همراه باشید.

در ابتدا ذکر این نکته لازم به نظر می رسد که افزایش اعضای کانال تلگرام ( Telegram ) با روش های غیر معمول نظیر ربات ها و نرم افزارهایی که در این روزها در اینترنت فراوان یافت می شود ، نه تنها موثر نخواهد بود بلکه در بیشتر موارد باعث هدر رفتن زمان و پول شما خواهد شد.روش هایی که در این مطلب برای افزایش اعضای کانال تلگرام معرفی شده است ، همه کاملا استاندارد، موثر و کاربردی‌ست.پس بهتر است به جای فکر کردن به راه های میانبر و روش های غیر معمول ، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.
مالک و سازنده کانال به عنوان مدیر اصلی می تواند در بدو ساخت کانال تا ۲۰۰ نفر از مخاطبین دوجانبه (Mutual Contacts یعنی مخاطبینی که شما شماره آنها را دارید وآنها نیز شماره شما را دارند) خود را به کانال اضافه کند. این عمل برای استارت کار و شروع فعالیت کانال به عنوان یک محرک مناسب از طرف تلگرام به سازنده کانال داده شده است تا کار رشد کانال سرعت بیشتری پیدا بکند. اما مشکل بزرگ این روش این است که عضویت افراد بدون اطلاع و جلب رضایت آنها صورت می گیرد و ممکن است باعث ناراحتی و به طبع ترک کانال توسط آنها شود.
خیلی از دوستان در این مدت از من سوال می کنند که مثلاً چطور یک لیست شماره (مثل فایل اکسل، متنی و …) را وارد اعضاء کانال کنیم؟ یا مثلاً چطور بیشتر از ۲۰۰ نفر را به کانال اضافه کنیم؟ و سوالاتی از این دست. باید به اطلاع همه دوستانی که این سوال ها را دارند برسانم که می توان فقط و فقط ۲۰۰ نفر از مخاطبین Mutual را به کانال اضافه کرد. اضافه کردن لیست شماره و یا مخاطب بیشتر توسط مدیر فعلاً امکان پذیر نیست و شاید در نسخه های بعدی تلگرام چنین قابلیت هایی به آن اضافه شود که بنظر خودم دور از انتظار است.

۱- ارائه و تولید محتوای مناسب و ارزشمند

باید اعتراف کنم که بهترین راه جذب مخاطب برای کانال تولید محتوای ارزشمند است طوری که مخاطبین فعلی کانال مجاب به بازنشر آن در گروه های دیگری که در آنها عضو هستند شوند و افراد عضو در آن گروه ها با دیدن مطالب بازنشر شده از کانال شما و پسندیدن آن به عضویت در کانال شما تشویق شوند. برای این منظور توجه به توصیه های زیر می تواند مفید باشد:
تصویر لوگو و توضیحات (Description) مناسبی برای کانال خود انتخاب کنید.
در انتهای هر پستی (متن یا تصویر) که در کانال منتشر می کنید شناسه (ID, Useame) کانال یا URL (لینک) آن را قراردهید تا اگر پست های کانال در جایی دیگر توسط اعضاء فوروارد میشوند لینک کانال هم فرستاده شود.
اگر در گروههایی عضو هستید مطالب کانال خود را با لینک زیر آن در گروهها منتشر (Forward) کنید تا توسط اعضاء گروه ها دست به دست شود. این عمل یکی از موثرترین راه ها می باشد. البته بیاد داشته باشید در تبلیغ کانال حتما از عکس و تصویر و لینک دعوت استفاده کنید.

۲- انتخاب موضوع و هدف مناسب

ابتدا هدف خود از ساخت کانال مشخص کنید و به هیچ عنوان بعد از مدتی لینک و موضوع کانال و تغییر ندهید، سعی کنید مطالب مرتبط با نام و پیشینه کانال منتشر کنید تا از ریزش اعضاء جلوگیری شود. مثلاً اگر در کانالی که از اسم و توضیحات آن برمی آید که یک کانال علمی باشد مطلب طنز یا سیاسی ارسال شود ممکن است برخی از اعضاء از این موضوع خوششان نیاید و کانال را ترک کنند.
همچنین موضوع کانال خود نقش کلیدی در آینده آن دارد. به طور مثال کانال های سرگرمی و حاوی مطالب طنز بهتر از کانالهای تجاری، علمی و … در جذب اعضا موفق هستند.

۳- انجام تبادل لینک با دیگر کانال ها بخصوص کانال های پربازدید

راه دیگری که می تواند خیلی سریع به رشد اعضاء کانال تان کمک کند انجام تبلیغ در کانال های پر مخاطب در خود تلگرام میباشد که اینکار خود به دو روش تبلیغ متقابل و تبلیغ پولی انجام می گیرد.
در روش تبلیغ متقابل (که به مبادله لینک هم معروف است) شما می توانید با مدیر کانال دیگری بر سر این موضوع که شما تبلیغ کانال وی را در کانال خود قرار دهید و در عوض وی نیز کانال شما را در کانال خود تبلیغ کند توافق کنید. کاری که این روزها در بسیاری از کانال ها مشاهده می کنید. البته کانال ها معمولا با تعداد اعضاء برابر تبادل لینک را انجام می دهند.
نکته مهم دیگر اینکه تبادل لینک در یک دوره ابتدائی جذابیت دارد ولی استفاده بیش از اندازه از آن باعث افت کیفیت کانال و خود دلیلی برای ترک کانال توسط اعضاء می شود. سعی کنید در روز یک یا نهایتاً دوبار اینکار را انجام دهید.
در روش دوم که مختص کانال های با اعضاء بالای ۱۰۰ هزار نفر است مدیران کانال با دریافت مبالغی اقدام به تبلیغ کانال شما در کانال خود خواهند کرد.

۴- تبلیغ کردن کانال در رسانه های دیگر

یکی از راه های موثر دیگر در افزایش اعضای کانال تلگرام انتشار اطلاعات و نشانی URL کانال در وب سایت های اینترنتی است. برای اینکار می توانید با جستجو در گوگل و پیدا کردن وب سایت هایی که لیست کانال های تلگرام را به اشتراک می گذارند در آن وب سایت ها اقدام به به اشتراک گذاری اطلاعات کانال خود کنید مثلاً بصورت ارسال نظر (Comment) و …
همچنین استفاده از دیگر شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، گوگل پلاس، لاین و … نیز می تواند مفید باشد.

۵- نگه داشتن عضو مهمتر از جذب عضو جدید

یکی از مهمترین روش های افزایش اعضای کانال تلگرام حفظ آنها در کانال است. یعنی شما باید بتوانید درکانال جاذبه ای ایجاد کنید که اگر عضو جدیدی به کانال وارد شد به ماندن در کانال تشویق شود. در همه کانال ها همواره جذب عضو وجود دارد اما در بسیاری از آنها ریزش اعضاء بقدری است که نتنها رشدی در تعداد اعضاء دیده نمی شود بلکه کاهش در تعداد اعضاء قابل لمس می شود.

۶- کار تیمی مستمر

کانال تلگرام این قابلیت را دارد که چند مدیر (Admin) انتخاب کنید، اگر افراد مورد اعتمادی میشناسید آنها را ادمین کنید تا به شما در انتشار مطالب کانالتان کمک کنند. با تولید مطالب با کیفیت بیشتر بطبع احتمال انتشار آنها در دیگر گروهها و جذب عضو بالاتر خواهد رفت. البته سعی کنید ادمین های کانال زیاد نباشند چون ممکن است از آن طرف بام بیوفتید و با تولید محتوای زیاد عده ای از اعضاء بدلیل عدم وقت برای چک کردن همه آنها کانال را ترک کنند.
دیگر اینکه اگر کانال دارای چند مدیر است حتما طبق یک برنامه جاری همیشه یک مدیر آنلاین داشته باشید. همچنین با مدیران خود همفکر شده و مشورت کنید تا بتوانید مطالب بهتر و ارزشمندتری منتشر کنید.

و چند نکته مهم دیگر

سعی کنید حتماً نوع کانال عمومی باشد، هر کاربر می تواند ۴ کانال عمومی (Public) داشته باشد. زیرا کانال های عمومی در نتایج جستجو کاربران نمایش داده می شوند و این خود می تواند یکی از راه های جذب عضو باشد.
تا جای ممکن سعی کنید لینک کانال را کوتاه و با معنی انتخاب کنید تا کاربران بتوانند آن را براحتی بخاطر سپرده و در تایپ آن مشکلی نداشته باشند. هرچند که الان انتخاب شناسه مناسب بدلیل کثرت کانال ها کار سختی شده است.
تکرار مطالب باعث افت جذابیت کانال می شود. بنابراین از ارسال مطالب تکراری خودداری کنید.
مطالب را بر اساس یک زمانبندی مشخص شده انتشار بدهید. جوری نباشد که در یک ساعت ۱۰۰ مطلب منتشر کنید و در بقیه روز هیچ مطلبی منتشر نکنید.همچنین سعی کنید از ساعت ۱۲ شب تا حدود ۹ صبح مطلبی در کانال تلگرام خود منتشر نکنید.در صورت عدو رعایت این موضوع امکان خارج شدن کاربران از کانال بسیار بالا خواهد رفت.

جمع بندی

تمام مواردی که در بالا گفته شد ، روش های درست و مناسب برای افزایش اعضای کانال تلگرام است با این حال، بهترین راه افزایش اعضای کانال تلگرام تولید محتوای ارزشمند است و داشتن کمی صبر و مداومت در تولید محتوا خود باعث رشد بمرور که روز بروز سریع تر خواهد شد می شود.

تاریخ و زمان انتشار : سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۹:۳۵:۲۴   بدون نظر

انتهای خبر

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 165 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 12:52

برترین آنتی ویروس های ۲۰۱۶

کد خبر :40636

خیلی از کاربران سیستم های خانگی بر این اعتقادند که نیاز به آنتی ویروس ندارند. استدلال آنها این است که «ما نه اطلاعات خاصی را در سیستم خود نگهداری می کنیم و نه اینکه اصولاً شخص مهمی! هستیم که مورد هدف هکرها و بدافزارهای مسموم قرار گیریم.» غافل از اینکه اصولاً عملکرد ویروس ها و تروجان ها فله ای بوده و ممکن است هر کامپیوتری را که به دنیای اینترنت متصل است را مورد هدف قرار دهد. چنین اعتقاداتی میان کاربران اندروید و مک نیز وجود دارد.

به گزارش آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) , اکثر کاربران اندروید و مک بر این اعتقادند که بدافزارها برای حمله به ویندوز ساخته و پرداخته می شوند و احتمال کمی وجود دارد تا سیستم غیر ویندوزی آنها مورد هدف قرار گیرد. این تصور اگرچه سابق بر این درست بوده اما با افزایش کاربران دیگر سیستم عامل ها (بویژه اندروید)، چنین تصوراتی خارج از منطق به نظر می رسد.

برخی از آنتی ویروس ها رایگان و برخی دیگر پولی هستند اما مطمئن باشید که هیچگاه یک محصول رایگان نمی تواند در حد یک نرم افزار پولی خدمات امنیتی ارائه کند. در واقع زمانی که شما نرم افزارهای رایگان را دانلود می کنید، ارائه دهنده قوانینی را به شما نشان می دهد که بر اساس آن هرگونه تعهد به آپدیت و یا پاسخگویی در برابر رخنه به سیستمتان را از خود سلب می کند و مسئولیت کامل آن را بر عهده شما می گذارد.

به عنوان یک ایرانی! اگر از آن دسته افرادی هستید که به هیچ وجه حاضر به پرداخت سالانه ۱۰ تا ۳۰ دلار برای امنیت اطلاعاتتان نیستید پس قطعا در آن دسته از استفاده کنندگان غیر قانونی محصولات ویروس یابی قرار دارید. یکی از بدی های بزرگ نسخه های کرک شده این است که ویروس یاب دستکاری می شود و این خود، ممکن است باعث کاهش امنیت گردد. سخت بودن عملیات کرک کردن و یا پیدا کردن سریال نامبرها که پس از مدتی از کار می افتند، باعث می شود پس از مدت کوتاهی از جستجو برای سریال نامبر و یا اصلاح کرک از کار افتاده خسته شده و لقای آپدیت آنتی ویروس را به عطایش ببخشید!

آنتی ویروس های هر شرکت، در انواع مختلف و با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند. به نسبت امکانات اضافی همچون: محافظت کودکان و یا پشتیبان گیری ابری، قیمت ها را بالا و پایین می برد اما باید بدانید تمام انواع مختلف انتی ویروس های یک شرکت از یک موتور ویروس کشی استفاده می کنند که باعث می شود تمام آنها عملکردی مشابه در برابر بدافزارها داشته باشند. پس در هنگام خرید دقت داشته باشید که الزاماً شما به عنوان یک کاربر عادی (یا پیشرفته) باید نشخه متناسب با خود را سفارش دهید. یک کاربر عادی و خانگی نیازی به بسته های پیشرفته و یا حتی متوسط ندارد و با یک موتور ویروس کشی پایه ای، می تواند دیوار حفاظتی مناسبی را دورتا دور اطلاعات خود ایجاد کند.

در ادامه مطلب، سعی کردیم تا برترین آنتی ویروس ها را، در دسته های ویندوز، مک، اندروید و… در دو بخش رایگان و پولی معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم متناسب با نیازِ خود به دنبال یکی از این آنتی ویروس ها باشید. دقت داشته باشید که در تست های بین المللی انجام شده، عملکرد آنتی ویروس، تاثیر آن بر سرعت و عملکرد سیستم ، در کنار قیمت محصول فاکتورهای اصلی امتیازدهی بوده اند.

۱-بهترین آنتی ویروس پایه (سطح اول)

همانطور که گفته شد اگر کاربر عادی هستید خودتان را با انواع مختلف آنتی ویروس گیج نکنید چرا که با توجه به سطحِ شما، همین آنتی ویروس پایه ای شما را کفایت می کند و نیازی به امکانات اضافی نیست. و همانطور که پیشتر گفتیم تمام این آنتی ویروس ها از یک دیتابیس استفاده می کنند اما ممکن است که امکانات اضافی همچون اسکن ایمیل ها، بهبود عملکرد سیستمی، پاک کردن فایل های اضافه و … را نیز شامل شوند. قیمت این دسته از آنتی ویروس ها تا ۶۰ دلار نیز ممکن است بالا رود. Bitdefender Antivirus Plus 2016 را می توان به عنوان بهترین گزینه پیش رو در حفاظت سیستمی بیسیک (پایه ای) دانست. شاید بپرسید چرا؟!

آنتی ویروس بیت دفندر یکی از کامل ترین و بهترین دیتابیس ها را در مقابله با بدافزارها آرایش داده. اما علاوه بر این، ویژگی های اضافی که در این آنتی ویروس وجود دارد، لقب بهترین را برای بیت دفندر توجیه می کند. ویژگی هایی چون مدیریت پسوردها، مرورگر ایمن، مقابله با باج افزارها و بهینه سازی عملکرد سیستمی، بسته به شرایط استفاده (مثلا اینکه باری می کنید و یا فیلم تماشا می کنید) از جمله مواردی هستند که در این آنتی ویروس قدرتمند جا داده شده اند. پس اگر کاربری عادی هستید و می خواهید با قیمت مناسب امکانات اضافه تر بیشتری دریافت کنید بیت دفندر بهترین گزینه پیش روی شماست.

۲- بهترین اینترنت سکیوریتی (سطح متوسط)

قیمت این دسته محصولات نیز ممکن است تا ۸۰ دلار باشد. در کل محصولات اینترنت سکیوریتی از همان موتور آنتی ویروس عادی بهره می برند اما از امکانات دیگری همچون کنترل والدین و دیوار آتشین دو طرفه ( ورود و خروج داده ها) و … برخوردارند. در این سطح، Bitdefender Inteet Security با توجه به قیمت بسیار مناسب و موتور بسیار پرقدرت و همینطور داشتن امکانات اضافی همچون: مدیریت رمز عبور، فایل شلدر (حذف دائمی اطلاعات که باعث بازگشت ناپذیر شدن اطلاعات بعد از ریکاوری می شود)، مقابله با باج افزارها، بهینه سازی عملکرد سیستم، قایلت اتصال ابری و تکنولوژی ماشینِ یادگیر یکی از گزینه های ایده آل محافظتی محسوب می شود. این دسته بیشتر برای کاربران خانگی حساس و یا شرکت های کوچک که دارای حجم عملیاتی و مالی قابل توجه هستند مناسب می باشد.

۳- امنیت کامل با مجموعه های پرمیموم (سطح پیشرفته)

اگر برعکسِ ما! از جمله کاربران مهمِ دنیای اینترنت می باشید و یا اینکه سازمان و گروهی را مدیریت می کنید باید بدنبال چیزی بزرگتر و بهتر برای تامین امنیت اطلاعات خود باشید. Kaspersky Total Security یکی از مجموعه های پرقدرت در تامین امنیت در مقابل بدافزارها و دیواری آتشین در برابر ورود و خروج اطلاعات مشکوک است. ما ۶ آنتی ویروس مختلف را تست کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کسپراسکی با کمترین مزاحمت، به دنبال ویروس ها گشته و آنها را حذف می کند. سرعت انجام کار و تاثیر آن بر روی عملکرد سیستم نیز در این تست مورد اهمیت کارشناسان ما بوده. یکی از دوست داشتنی ترین بخش های کسپر اسکی داشتن قابلیت مرورگری ایمن (secure browser) است که می تواند در تامین امنیت کامل در هنگام پرداخت های اینترنتی اطلاعات کارت اعتباری و پرداخت را از هکرها مخفی نگاه دارد. فایل شلدر، پشتیبان گیری از ویندوز نیز دو قابلیت مهم در Kaspersky به حساب می آیند. جالب است بدانید این مجموعه امنیتی شرکت روسی، وب کم شما را زیر نظر می گیرد تا هکرها با روشن کردن آن اقدام به جاسوسی در زندگی و یا کسب و کار شما نکنند. از ویژگی های این بسته پرقدرت می توان به مهمترین آنها به شرح زیر اشاره کرد:

ضد تروجان و دیوار آتشین پرقدرت
مرورگری ایمن و خصوصی (در این حالت هیچ ردپایی از کارهایی که انجام داده اید باقی نمی ماند)
حالت ایمن کودکان (در این حالت می توانید کودکان را از دسترسی به سایت های پورنوگراف محور و یا … دور نگاه دارید.)
امنیت شبکه (برای کافی نت ها و سازمان ها بسیار مهم است)
ضد اسپم، ضد حمله، ضد پیشینگ، ضد بنر های تبلیغاتی
محافظت ار وب کم
بک آپ آنلاین و رمزگذاری اطلاعات
مدیریت پسوردها
پاکسازی همیشه فایلها با قابلیت عدم بازیابی
بهبود عملکرد سیستم
حالت گیم و بازی و…

۴- بهترین آنتی ویروس رایگان

اگر می خواهید حداقل امنیت ممکنه را بدون هیچگونه هزینه ای تامین کنید باید به فکرِ داخل کردن آنتی ویروس های رایگان به بازی باشید. بدون هیچ شک و تردیدی در عرصه پرطرفدارِ رایگان! اویرا یکی از بهترین گزینه های پیش روست. این شرکت در چهار پلت فرم ویندزوز، مک، اندروید و iOS آنتی ویروس رایگان و البته پولی ارائه می کند. باید بدانید آنتی ویروس های رایگان معمولاً بصورت دستی برای ویروس یابی و … دستور می پذیرند و به طور خودکار از امنیت شما محافظت نمی کنند و هیچگونه سد ایمنی را در برابر بدافزارها و وب سایتهای مخرب ایجاد نمی کنند. ویندوز در بطنِ خود، دیوار آتشین و آنتی ویروس رایگان به همراه دارد اما نمی توان به آنها اکتفا کرد لذا بهتر است یک آنتی ویروس حرفه ای تر همچون اویرا آن را همراهی کند.

آنتی ویروس رایگان اویرا قطعاً همچون نسخه های پولی عمل نمی کند اما می تواند به آنها نزدیک باشد و امنیت اطلاعاتتان را تا حدود زیادی تامین کند. این آنتی ویروس رایگان قابلیت اسکن آنتی ویروس، حالت کودکان و تنظیم زمان بندی برای اسکن را دارا می باشد. این شرکت مدعی است که بهترین آنتی ویروس رایگان جهان را ارائه می کند که البته بی راه هم نمی گوید! در سایت این شرکت عددی بصورت افزایشی حاکی از نصب انواع آویرا تا ۴۸۰ میلیون دستگاه می باشد که در هر دقیقه حداقل ۱۰ سیستم دیگر به آن اضافه می شود. اویرا ادعا می کند که حتی آنتی ویروس رایگان آن از خیلی از نمونه های پولی هم بهتر است.

اگر مک، سیستم عامل اصلی کامپیوتر رومیزیتان است پس باز هم به شما توصیه می کنیم از اویرا استفاده کنید. آنچه که آمارها بازگو می کنند نشان می دهد که سیستم های مکینتاشِ اپل نیز روز به روز بیشتر در معرض حمله انواع بد افزارها قرار می گیرند. اما از آنجا که این بد افزارها خیلی زیاد نیستند (چون کاربران مکینتاش به نسبت ویندوز بسیار کمتر می باشند، لذا نه هکرها! ونه سازندگان آنتی ویروس تمایلی برای ورود به عرصه مک ندارند)

در حوزه ی موبایلی نیز اویرا برای اندروید و iOS آنتی ویروس های جداگانه ای، بصورت رایگان معرفی کرده که برای دانلود می توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید. هر چند که توصیه ما برای اندروید Avast Mobile Security می باشد.

یکی از بدی های آنتی ویروس های اویرا کندی و حجم بالای مصرفی در هنگام اسکن است. به اصطلاح به این نوع انتی ویروس ها، آنتی ویروس های سنگین می گویند چرا که نه تنها سیستم را کند می کنند بلکه پروسه اسکن آنها نیز به نسبت سایر آنتی ویروس ها بیشتر است اما بهتر است بدون اینکه تعداد دندان های اسب پیشکشی را بشمریم اقدام به نصب اویرا کنیم!

۵- بهترین آنتی ویروس اندرویدی

هر دستگاه اندرویدی، از جمله گوشی های هوشمند، تبلت و یا تلوزیونهای اندرویدی نیاز به آنتی ویروس دارند. این آنتی ویروس ها معمولاً تمام امکانات محافظتی و همینطور ویژگی هایِ ضد سرقت را دارند. اگر از نسخه های روت شده استفاده می کنید پس بهتر است بفکر یک آنتی ویروس قوی مثل Avast Mobile Security باشید. این آنتی ویروس در کنار فایروال پرقدرتش، می تواند حداکثر امنیت لازم را برای شما فراهم آورد. این اپ کاملا رایگان و از گوگل پلی قابل دانلود است.

بخش ضد تروجان avast تقریبا کامل است اما با پرداخت ۱۵ دلار سالانه می توانید برخی امکانات جانبی را به آن اضافه کنید. رمزگذاری اپ ها، قابلیت ضد دزد، بهبود عملکرد باتری و سیستم و پاک کردن فایلهای زائد و… از جمله ویژگی های دیگر اَوست است. همچنین با ۲۰ دلار می توان قابلیت «خط امن» را خریداری کرد که با رمزگذاری تماس ها، امکان شنود خط را ناممکن می کند.

سعی خواهیم کرد تا در آینده بهترین اپ های ضد تروجان را برای گوشی های هوشمند، در دو بخش iOS و اندروید معرفی کنیم.

با توجه به تعداد زیاد آنتی ویروس ها، ممکن است که شما انتخاب های دیگری داشته باشید. حتی ممکن است بعنوان یک مهندس نرم افزار و متخصص، تمام آنتی ویروس های مهم را نصب کرده باشید و به نتایجی غیر از نتایج این مقاله رسیده باشید لذا شایسته است تا با بیان نظرات و دلایل خود، در تکمیل این مقاله ما را یاری کنید.

parsish

تاریخ و زمان انتشار : سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۸:۵۰:۰۸   بدون نظر

انتهای خبر

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 120 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 11:50

حفره WiFi و در معرض خطر قرار گرفتن دستگاه‌های اندرویدی

کد خبر :40633

این آسیب‌پذیری در به‎روزرسانی‌های ماهانه امنیتی اندروید در نسخه‌های ۴.۴.۴، ۵.۰.۳، ۵.۱.۱، ۶ و۶.۰.۱ از سامانه‎عامل گوگل وصله شده است. این نسخه‌ها هم اکنون ۷۵ درصد از گوشی‌های هوشمند کنونی را تشکیل می‌دهند.

یک آسیب‌پذیری جدی مربوط به فناوری WiFi که در سامانه‌‎عامل اندروید و بسیاری از دستگاه‌ها استفاده می‌شود به عوامل مخرب اجازه می‌دهد تا سطح دسترسی خود را افزایش داده و بتوانند حمله‎ی منع سرویس (DoS) بر روس دستگاه آلوده شده انجام دهند.

به گزارش آی تی اس ان (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات) , این حفره که به وسیله ایمر راد محقق شرکت مجارستانی Search-LaB کشف شده است بر swpa_supplicant تأثیر می‌گذارد که یک supplicant محبوب متن‎باز دسترسی به WiFi محافظت شده (WPA) است.
این آسیب‌پذیری با نوشتن یک مقدار دلخواه در پرونده پیکربندی wpa_supplicant مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و به مهاجم اجازه می‌دهد تا کدی دلخواه را با افزایش سطح دسترسی و یا اختلال در قابلیت‌های عملکرد WiFi اجرا کند. این ضعف می‌تواند هم از طریق حمله WPS CVE-۲۰۱۶-۴۴۷۶ و هم از رابط کاربری کنترل wpa_supplicant مورد استفاده قرار گیرد.
راد این آسیب‌پذیری را در تاریخ ۲۴ فوریه به گوگل گزارش داده و این غول جستجو پس از آن به توسعه‌دهندگان در مورد wpa_supplicant اطلاع‌رسانی کرده است.

گوگل این حفره را به عنوان یک حفره‌ی بسیار جدی در افزایش سطح دسترسی به مؤلفه‌های WiFi قرار داده است که به یک نرم‌افزار آلوده‌ی محلی اجازه می‌دهد تا یک کد دلخواه را در قالب نرم‌افزاری که افزایش امتیاز پیدا کرده است، اجرا کند.

این آسیب‌پذیری در به‎روزرسانی‌های ماهانه امنیتی اندروید در نسخه‌های ۴.۴.۴، ۵.۰.۳، ۵.۱.۱، ۶ و۶.۰.۱ از سامانه‎عامل گوگل وصله شده است. این نسخه‌ها هم اکنون ۷۵ درصد از گوشی‌های هوشمند کنونی را تشکیل می‌دهند.
این نقص در ابتدا به شناسه CVE-۲۰۱۶-۲۴۴۷ برای بستر اندروید اختصاص داده شده بود،‌ اما گوگل این شناسه را به درخواست MITRE به CVE-۲۰۱۶-۴۴۷۷ به‎روزرسانی کرد.
توسعه‌دهندگان Wpa_supplicant این حفره را در اوایل ماه می وصله کردند و شرکت SEARCH-LAB می‌گوید که این وصله‎ها باید برای طیف گسترده‌ای از محصولات فروشندگان اعمال شود.
راد به Security Week گفته است که او یک بهره‌برداری کاملاً پایای اثبات مفهومی برای این آسیب‌پذیری ارائه کرده است. این کارشناس اشاره کرده است که این حفره می‌تواند به راحتی با استفاده از نرم‌افزارهای دستکاری شده اندروید که به مجوزهای مدیریت WiFi دسترسی دارند، مورد بهره‌برداری قرار گیرد. اگر چنین نرم‌افزار مخربی موجب شود که مؤلفه WiFi دچار آلودگی و نقص شود، این مشکل تنها با برگرداندن دستگاه به حالت تنظیمات کارخانه قابل رفع است.
این محقق، که برای ارائه این گزارش پاداش نامشخصی را دریافت کرده است، عقیده دارد که این غول جستجو، قادر به شناسایی و مسدود کردن آن دسته از برنامه‌های کاربردی که از این آسیب‌پذیری استفاده می‌کنند، در فروشگاه رسمی خود است.

منبع: security week/asis

تاریخ و زمان انتشار : سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ساعت ۶:۴۰:۳۵   بدون نظر

انتهای خبر

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 171 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 9:32


به گزارش ایرنا، این منبع خبری افزود: تحقیقی که توسط اداره اطلاعات و مخابرات وزارت بازرگانی آمریکا بر اساس داده های جمع آوری شده در ژوئیه ۲۰۱۵ انجام شده است، نشان می دهد که ۴۵ درصد خانوارهای متصل به شبکه اینترنت گفته اند که نگرانی های فوق مانع انجام انتقالات پولی، خرید آنلاین و یا فعالیت و ابراز نظر آزادانه آنان در شبکه های اجتماعی شده است.
کارشناسان می گویند که نگرانی از امنیت اینترنت در حال حاضر دارد به یکی از موانع اصل آزادی بیان در آمریکا تبدیل می شود.
این تحقیق نشان می دهد که میزان بالای بی اعتمادی به اینترنت در میان مردم آمریکا می تواند بر فعالیت های اقتصادی این کشور تاثیر زیادی بگذارد.
در پایان این شبکه خبری گفت: سالانه از هر پنج آمریکایی یک نفر قربانی عدم امنیت در فضای آنلاین می شود.
شبد**۱۰۰۴**۳۴۰۴

انتهای پیام /*

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 144 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:28


بدکتر محمدعلی برخورداری امروز دوشنبه در بازدید از غرفه های جشنواره حرکت ‘ویژه دستاوردهای انجمن های علمی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت’ در گفت گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی در دانشگاه ها سبب تشویق دانشجویان برای رسیدن به اهدافی که مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی اشاره فرموده اند، می شود.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به معنی حرکت به سمت دانش بنیان شدن است و این که دانشجویان در بحث دانش و علم، فعالیت هایی انجام دهند که در قدم اول دانش را به سمت تولید و تجاری سازی پیش ببرد.
برخورداری اظهار کرد: شاید در مراحل اولیه دانش و ایده دانشجویان به تجاری سازی ختم نشود اما مبنایی برای رسیدن به هدف که دانش است، می شود و امیدوارم به جایگاهی در دنیا برسیم که از نظرعلم و دانش و فناوری بی نیاز و خودکفا باشیم.
وی بیان کرد: جشنواره حرکت بهانه ای است که دانشجویان تشویق شوند در راستای فعالیت های علمی وارد عملیات علمی و فناوری های روز شوند؛ به خصوص دانشگاه علم و صنعت ایران که دانشجویان فعال در رشته های مختلف فنی و مهندسی پرورش و تربیت کرده و می تواند در زمینه های علمی کارهای خوبی را انجام دهند که با این جشنواره می توان نتایج خوبی را به دست آورد.
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در برخی از موارد، انجمن های علمی دانشگاه فعالیت علمی و دستاوردهای خوبی را انجام داده اند که توسعه پیدا می کند و در نهایت به اقدامات فنی مفیدی برای پیشبرد صنعت در کشور منجر می شود. برخی از موارد می توان ایده ها و دستاوردهای علمی دانشجویان را تجاری سازی کرد .
برخورداری با بیان اینکه دانشگاه می تواند ایده ها و دستاورهای دانشجویان را در حد و توان حمایت کند، اظهار کرد: دانشگاه در حد ممکن و توان خود به انجمن های علمی و فرهنگی، تشکل ها سیاسی، هنری کمک خواهد کرد اما بودجه دانشگاه محدود است و نمی توانیم به همه آنان در حد شایستگی کمک کنیم .
وی اضافه کرد: پس از طرح ایده های دانشجویان، اگر این ایده ها به مرحله ای برسند که قابلیت عملیاتی و تجاری سازی داشته باشد، در این صورت صاحبان ایده با تشکیل شرکت های دانش بنیان و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می توانند وارد عملیات تجاری سازی ایده و دستاوردهای خود شوند .
رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه در باره جایگاه علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و نظام های رتبه بندی داخلی و خارجی افزود: نهادهای ملی و بین المللی در سطح دنیا دانشگاه ها را با معیارهای خود رتبه بندی می کنند، هر چند در سطح داخلی در کشورمان هنوز معیار رتبه بندی دانشگاه ها مشخص نشده است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه در حال بررسی است.
وی ادامه داد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز بر اساس مقالات ارجاع شده از سوی دانشگاه ها رتبه بندی انجام می دهد در حالی که عمدتا رتبه دانشگاه معیارهای متفاوتی دارد که یکی از آن مقالات است.
برخورداری اضافه کرد: نهادهای بین المللی هم رتبه بندی دانشگاه ها را بر اساس معیارهای خود انجام می دهند که یکی از آنان رتبه بندی ‘تایمز’ است که البته بر اساس آخرین رتبه بندی آن، دانشگاه علم و صنعت در ایران جایگاه اول را دارد.
وی اضافه کرد: دراین رتبه بندی جایگاه دانشگاه علم و صنعت در سطح جهان ۴۰۰ به بالا است و همچنین سال گذشته در آسیا دانشگاه علم و صنعت رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
‘عرفان طورجی’ دبیر جشنواره حرکت نیز درباره این رویداد علمی اظهار کرد: این جشنواره هر سال به منظور گردآوری و نمایش دستاوردهای یک ساله انجمن های علمی دانشگاه برگزار می شود و به برگزیدگان آن جوایز نقدی اعطا می شود و در نهایت برگزیدگان در جشنواره ملی حرکت که سال آینده در دانشگاه باهنر کرمان برگزار خواهد شد، شرکت خواهند کرد.
وی افزود: در این جشنواره ۱۴ انجمن علمی دانشگاه حضور دارند و دستاوردهای خود را به معرض نمایش قرار داه اند و فعالیت های اموزشی و پژوهشی و ترویجی این انجمن ها از سوی دفتر مرکزی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
پنجمین جشنواره حرکت ویژه دستاوردهای انجمن های علم دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران در روزهای ۲۷ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در این دانشگاه برپا است .
علمی **۱۳۵۴**۱۴۴۰

انتهای پیام /*

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 157 تاريخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ساعت: 3:40